Cu totii stim marcile auto, cu totii stim mici detalii despre istoria fiecareia, dar cati stim cand Ferrari era la acelasi nivel cu Ford?

Anul trecut, 20th Century Fox a finantat producatia unui film foarte important pentru istoria automobilistica: Ford vs Ferrari si celebrul 24 Hours of Le Mans. Actiunea filmului se petrecere in timpurile in care Shelby detinea un garaj mediocru in oras, in anul 1963. Totul se invartea in jurul celei mai puternice masini care sa reziste la viteze mari o perioada indelungata de timp. Fiului lui Henry Ford, cel care se ocupa de conducerea companiei avea nevoie de un automobile nou, pentru ca vanzarile stateau foarte prost, dar si de o masina foarte rapida si fiabila pentru a concura alaturi de campionii de la Ferrari. Astfel in perioada aia urma sa se lanseze primul Mustang, masina care a facut furori inca de la prezentare. Henry Ford II si-a trimis oamenii sa caute cel mai potrivit om care sa ii construiasca o masina pentru circuit cu care sa concureze la 24 Hours of Le Mans. Aceasta competitie presupunea ca masina si pilotii sa reziste pana la sfarsitul celor 24 de ore pe un circuit prestabilit. Multora le bubuiau motoarele dupa cateva ore, iar Ferrari iesea mereu castigator. Acestia l-au gasit in final pe binecunoscutul Caroll Shelby, nume care a ramas in istorie si se ocupa si in prezent cu modificarea anumitor modele din gama Ford. L-au gasit, a facut treaba buna, teste peste teste, dar aveau nevoie si de un pilot. Astfel au apelat la bunul prieten a lui Shelby, Ken Miles, un pilot pe treaba lui si in acelasi timp un mecanic foarte bun, care statea foarte prost financiar.

 

 

Shelby l-a recomandat mereu pe Ken Miles, insa temperamentul si caracterul sau, nu era pe placul tuturor. Initial, Henry Ford II nu a dorit sa il ia pe Miles la competitii, chiar daca acesta le spunea mereu ca masina nu este gata de competitie. Initial au facut cum au vrut ei, dar dupa ce s-a adeverit tot ce acesta le-a spus, s-au gandit mai bine si l-au luat ca pilot in competitia care incheie filmul. In tot acest timp, masina care a fost in teste, este binecunoscutul model care a facut istorie, Ford GT 40. Testat in premiera ca prototip, Shelby si Miles au remediat fiecare problema care a aparut pe perioada testarii si astfel au ajuns la prototipul Mk2. Aceasta masina deja ii dadea fiori lui Enzo Ferrari pentru ca batuse recordul celei mai rapide masini pe circuitul Mulsanne Straight. Prototipul din pacate s-a stricat si era cat p-aci sa-l omoare pe Miles in timpul testarilor cand sistemul de franare a cedat.

Pana sa apeleze la Shelby, echipa lui Ford a negociat cu Enzo Ferrari pentru a cumpara o parte din brand si pentru a folosi o parte din tehnologia Ferrari la noua masina. Ferrari a refuzat oferta indrazneata a celor de la Ford si a semnat intr-un final cu Fiat, acestia devenind posesori ai diviziei Scuderia Ferrari.

Shelby concureaza cu masina testata la Daytona si castiga cursa dupa ce ii recomanda lui Miles sa duca masina pana in 7000 de ture. Toate astea in timp ce toti ii spunea ca nu va rezista. Dupa alte imbunatatiri, a venit momentul in care trebuiau sa concureze la 24 Hours of Le Mans. Aceasta cursa avea loc in anul 1966 si a inceput bineinteles cu peripetii, usa masinii nu se inchidea in timpul primei ture. Cel mai de temut concurent era bineinteles Lorenzo Bandini, pilotul Ferrari, care concursa in prototipul 330 P3. In mod normal, la astfel de curse ai voie sa schimbi rotile, insa Shelby a decis ca poate sa schimbe si tot sistemul de franare, nefiind specificat in regulament ca nu ar avea voie. Zis si facut, atunci cand acesta a cedat, a fost schimbat, iar inginerii de la Ferrari, au protestat. Ca in orice competitie si in acele vremuri se faceau manarii si pentru ca Ferrari iesise din competitie datorita unei defectiuni la motor. Pentru ca cel mai de temut concurent al competitiei iesea din concurs, toti cei 3 piloti ai lui Ford erau pe primele pozitii. Henry Ford II a ordonat pilotilor sa intre pe linia de final deodata, astfel incat pe primele pagini ale ziarelor sa fie toate cele 3 masini ale companiei. Miles nu a vrut sa auda de asta initial, dar pana la urma a incetinit si si-a asteptat colegii. Nu a trecut primul de linia de sosire, iar McLaren a fost desemnat castigatorul oficial. Miles, dezamagit, i-a multumit insa prietenului sau Caroll Shelby pentru oportunitatea de a participa la cel mai grea competitie din acea vreme.

 

 

Doua luni dupa competitie, Miles testeaza varianta imbunatatia a lui GT40, denumita acum J-Car si in urma unei defectiuni tot la sistemul de franare, acesta isi pierde viata dupa ce masina ia foc din cauza impactului. Ford a castigat Le Mans si in urmatorii 3 ani, iar Miles a fost amintit si in 2001 la Motorsports Hall of Game of America.

Filmul este mult mai interesant decat aceasta scurta povestire si va recomandam sa il vizionati pentru a intelege o parte din istoria acestor branduri, pe cand toate aceste nume erau doar niste mecanici sau companii mici. Actorii principali sunt: Matt Damn, Christian Bale, etc.

Cea mai mare parte din producatorii si numele aparute in film exista si in ziua de astazi in industria auto, dar si pe piata machetelor. Machetele le gasiti pe site-ul nostru reproduse de diferiti producatori, scari si nivele de calitate.