"Jeep", acest termen folosit de foarte multa lume (cel putin la noi in tara), atunci cand se refera la un autovehicul de teren, "ce tare e jeepul ala". In realitate, Jeep este un producator auto foarte vechi, probabil printre primii, de acolo tragandu-i-se si acest termen folosit in referirea catre masinile de teren. Cel mai corect termen pentru aceasta categorie auto si ultimul, este SUV: Sport Utility Vehicle. Pentru ca cele cu adevarat de teren nu prea se mai gasesc ca modele noi, majoritatea au devenit o combinatie intre masina de oras - drum intins si anumite abilitati de off-road, in mare datorate suspensiei inalte.

Jeep este un brand american detinut de Chrysler, cumparat de acestia de la American Motors Corp si fuzionat de curand sub forma FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Cele mai cunoscute modele de Jeep sunt: Cherokee, Grand Cherokee, Wrangler, Willys (precedesorul lui Wrangler), Renegade si mai nou Compass.

Jeep dateaza din al doilea razboi mondial, cand americanii au fost nevoiti sa dezvolte un autovehicul cu tractiune integrala pentru transport militari. Singurii care s-au bagat in acele momente pentru a concepe un astfel de vehicul au fost American Bantam Car Company si Willys-Overland. Armata americana a oferit un termen de 49 de zile pentru ca acestia sa prezinte un prototip functional. Prototipul putea fi construit manual aproximativ de oricine si se putea deja folosi. Desi au reusit sa creeze un prototip in timp util, armata a considerat ca acestia nu pot face fata unei productii in masa si au trimis proiectul catre Willys si Ford. Din acesti 3 producatori, s-au nascut urmatoarele prototipuri: BRC 40, Pygmy (poza jos) si Quad. Pana la productia finala, au fost testate peste 1500 de prototipuri pe toate tipurile de teren. Modelele care au ajuns in productia finala au fost Willys Model MB si Ford Model GPW. Costurile pentru aceste doua modele care difereau foarte putin, ajungeau la aproximativ 700$ si au reusit sa produca peste 600000 de exemplare pana la inceperea razboiului.

 

 

Dupa razboi, Jeep a intampinat ca toti ceilalati producatori anumite limitari si probleme financiare, iar in 1950 au inceput sa proiecteze noi modele, printre care si un camion de mic tonaj. AMC, cei despre care vorbeam la inceput, au cumparat Jeep in 1970, pentru ca acestia nu reuseau sa aiba succes in industria auto. In 1979, Renault a inceput sa investeasca in AMC, si au vandut Jeep prin propria retea in Belgia si Franta. In aceasta perioada, Jeep a lansat primul Cherokee, XJ Cherokee, iar in 1986, Jeep CJ s-a transformat in Wrangler. Dupa 1987, industria auto s-a schimbat foarte mult, si chiar gigantul de astazi, Renault, avea probleme financiare.

Tot in aceasta perioada urma sa inceapa era Chrysler, acestia dorind sa cumpere Jeep si o parte din AMC. Zis si facut, dupa 1987, AMC devenea proprietatea Chrysler. Chrysler a fuzionat cu Daimler la un moment dat si a format Chrysler Group LLC pana in 2014, cand a fuzionat cu grupul Fiat. In prezent Jeep si Fiat impart foarte multe componente si motorizari pentru modelele actuale. Cel mai luxos si puternic model Jeep din prezent, este construit pe baza modelului Grand Cherokee si se numeste Trackhawk (poza jos). Este un SUV premium cu motor V8 de 6.2 litri si 707 cai putere. Toata aceasta putere, muta mastodontul de peste 2 tone, de la 0 la 100km/h in aproximati 3.5 secunde. Este cel mai rapid SUV de serie din prezent.

 

 

Anumite modele ale producatorului Jeep, le avem si noi sub forma de machete reproduse la diferite scari. Dintre aceste amintim:

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon la scara 1:32, de la Bburago: https://magazinulcolectionarului.ro/jeep-wrangler-unlimited-rubicon
Jeep Wrangler Rubicon din 2007, la scara 1:24, de la Welly: https://magazinulcolectionarului.ro/jeep-wrangler-rubicon-2007-macheta-auto-scara-1-24-alb-welly
Jeep Wrangler Limited 2015, la scara 1:24, de la Maisto: https://magazinulcolectionarului.ro/jeep-wrangler-limited-2015-macheta-auto-scara-1-24-vernil-window-box-maisto
Jeep Willys din 1960, la scara 1:43, de la IXO: https://magazinulcolectionarului.ro/jeep-willys-station-wagon-1960-macheta-auto-scara-1-43-alb-cu-bleu-ixo
Jeep Willys Carabinieri, la scara 1:43 de la Magazine Models: https://magazinulcolectionarului.ro/jeep-willys-carabinieri-1947-macheta-suv-scara-1-43-verde-olive-mat-magazine-models
Jeep Willys US Army, la scara 1:32, de la New Ray: https://magazinulcolectionarului.ro/jeep-willys-1943-macheta-suv-scara-1-32-verde-olive-mat-new-ray
Jeep Willys US Army, la scara 1:18, de la Welly: https://magazinulcolectionarului.ro/jeep-willys-1943-macheta-auto-scara-1-18-vernil-welly
Jeep Renegade Trailhawk 2018, la scara 1:24, de la Welly: https://magazinulcolectionarului.ro/jeep-renegade-trailhawk-2018-macheta-auto-scara-1-24-portocaliu-welly
Jeep Grand Cherokee Concept, la scara 1:18, de la Maisto: https://magazinulcolectionarului.ro/jeep-grand-cherokee-police-concept-macheta-auto-scara-1-18-negru-window-box-maisto
Jeep Grand Cherokee Laredo, la scara 1:24, de la Maisto: https://magazinulcolectionarului.ro/jeep-grand-cherokee-laredo-2005-macheta-auto-scara-1-24-bej-metalizat-window-box-maisto
Jeep CJ-7 Renegade, la scara 1:18, de la MCG: https://magazinulcolectionarului.ro/jeep-cj-7-renegade-1986-macheta-auto-scara-1-18-rosu-mcg