Skoda este un brand despre care am tot vorbit si in ultimul timp chiar foarte mult. In principiu pentru ca modelele vechi sunt foarte cautate, dar si pentru ca in colectia Automobile de Neuitat au fost foarte multe modele si probabil vor mai fi si pe viitor. In numarul urmator al colectiei este chiar o Skoda, care aparent a fost destul de importanta pentru a fi introdusa in colectia noastra. Este vorba de binecunoscuta Skoda Favorit.

Ca sa o luam putin pe aceeasi linie inapoi in timp, Skoda Favorit o are ca predecesoare pe Skoda 120, urmat de Skoda 100 si Skoda 1000MB. Doua dintre acestea au fost deja in colectia A D N si n-am vrea sa spunem ceva gresit, dar posibil ca si Skoda 120 sa apara la un moment dat. Dupa modelul Favorit, a fost lansat probabil primul model "modern", pe care il stim cu totii de atunci de cand Skoda a fost reintrodusa in forta pe piata auto internationala, Skoda Felicia, construita sub patronatul VW. Nu vom vorbi acum despre toate modelele Skoda, dar vorbim despre Skoda Favorit pentru ca urmeaza sa o avem si la scara 1/24, dar se poate gasi deja si la scara 1/43.

 

 

Skoda Favorit, la fel ca multe dintre denumirile modelelor din prezent, nu sunt era un model nou, acesta fiind utilizat si pe vremea masinilor de epoca. Primul model de Favorit a fost lansat in 1936 sub numele de Type 904, insa nu a avut succes nici macar la nivel de mediocru. Au fost produse in cel mult 250 de exemplare pana cand Skoda a oprit productia si nu a mai folosit acest nume timp de 46 de ani. Urmatorul model este cu totul diferit, acesta fiind un model modern ca aspect, fata de primul care abia iesea din categoria masinilor de epoca, fiind 80% tot din acel film. Skoda Felicia fabrica pana in 1995, a fost prima data cand Skoda scotea capul cu adevarat pe piata europeana si primul care a intrat in trendul cu motor situat in fata. Tot in premiera era si tractiunea fata, fata de propulsia spate folosita pe toate modelel Skoda. Caroseria a fost desenata de Bertone, un binecunoscut designer italian de caroserii.

 

 

Pentru ca vremurile erau cu mult diferite atunci, limitate din orice punct de vedere, Skoda apartinea guvernului comunist din Cehoslovacia, acestia aproband dezvoltarea unui model cu tractiune fata in 1982, urmand ca abia in 1983 sa inceapa dezvoltarea, iar abia in 1985 a fost aprobat catre Bertone sa inceapa designul. Dupa tot procesul acesta, ajungem in 1987 cand a fost aprobata in totalitate productia modelului final. In vremurile noastre, nici macar o generatie nu mai rezistat atat, d-apoi doar aprobarile de dezvoltare. Skoda Favorit a devenit in scurt timp un succes pentru Skoda si un model foarte comun pe piata auto din intreaga lume.

Skoda Favorit a fost construita in varianta hatchback, dar si intr-o varianta numita Forman sau Favorit Estate de tip break. O varianta sedan a fost in dezvoltare, dar nu a ajuns la stadiul de productie. Totodata, a exista si un Pick-up cam in aceeasi perioada cu doua locuri. Pe parcursul productiei sale a prins si niste variante speciale, care spre final, atunci cand Skoda a fost achizitionata de Volkwagen, au primit niste optiuni noi: trapa electrica, lumini Hella, geamuri cu tenta, inchidere centralizata, turometru, ceas, stergatoare inteligente, volan si schimbator din piele si sistem audio Blaupunkt. Pe langa asta, a inceput si colaborarea cu Ronal, cel care fabrica majoritatea jantelor OEM de la toti producatorii. Primele motorizari au fost pe carburatie de 1.3 litri cu 4 cilindri si aproximativ 55cp. Ultimii ani de fabricatie au prins si o motorizare cu injectie simpla care a urcat puterea pana la 67cp.

 

[caption id="attachment_2777" align="aligncenter" width="1000"] OLYMPUS DIGITAL CAMERA[/caption]

 

Skoda Favorit a fost folosita si in motorsport, la Monte Carlo, dar ceea ce a fost mai competitiv pentru ei, era faptul ca, concurau cu un motor de 1.3 litri la categoria de 2.0 cu multi competitori "periculosi" in preajma. Amintim aici modele ca: Peugeot 205 GTI Fiat Cinquecento, Renault RS, etc. In motorsport au fost si multe alte modele de Skoda, printre care si recentul oferit in aceeasi colectie, Skoda 130RS.

 

 

Cam intr-o saptamana si putin de astazi, apare numarul 26 cu Skoda Favorit la scara 1/24 si pe langa acesta oferta noastra include si multe variante ale modelului la scara 1/43, reproduse de Abrex, producatorul de machete oficial al Skoda.