Cateodata nici nu iti dai seama cand chiar si lucrurile mici te pot fascina intr-un mod deosebit. Fiind de mic pasionat de masini, asa cum sunt majoritarea baietilor, mi-a placut mereu sa fiu la curent cu tot ce inseamna automobilistica. Cu trecerea timpului si evolutia mediului inconjurator, am avut acces la din ce in ce mai multa informatie, nu vorbesc numai de mine, ci toata lumea. Astfel in 2020 poti sa dai un simplu click si gasesti tot ce iti trece prin cap.

Masinile pe de alta parte sunt acolo "de cand lumea si pamantul" cum s-ar spune, cu mult mai vechi decat internetul. Suntem constienti cu totii chiar daca nu avem o atractie deosebita fata de masini fiecare, ca unul dintre cei mai de prestigiu producatori din toate timpurile este Mercedes. Cu siguranta multora ne-ar placea un Mercedes, dar nu toti il putem avea. Masini precum Mercedes vor fi intotdeauna asociate cu lux, premium, optiuni, tehnologie, performante, fiabilitate, rezistenta in timp. Cel putin asa erau modelele pana in 2000, dar odata cu aparitia celor moderne, producatorii au creat o balanta intre aceste aspecte si nevoia de vanzari atat a masinilor, cat si a pieselor de schimb. Astfel generatiile masinilor nu mai apar o data la 7-8 ani, ci au scazut la 3-4 ani. Pentru ca totul era foarte bine gandit si nimic nu mai ajungea inapoi la reprezentanta, nimic nu se mai strica, producatorii au decis sa transforme piesele in consumabile. Prin asta, vanzarea pieselor a crescut, masinile ajung ori in reprezentanta, ori in serivce-uri si producatorii isi pot tine deschise activitatiile conexe industriei. Dar in continuare Mercedes a fost si a ramas o marca din categoria high class si nu dezamageste.

Masinile clasice au luat foarte mult amploare chiar si la noi, fie ca e vorba de colectionari si pasionati, fie ca este vorba de cei care le iau pentru a le reconditiona si pentru a la modifica retrofit. Masinile peste 2000 nu au aceeasi personalitate impunatoare ca modelele mai vechi. Dar se poate sa ma insel, poate candva si despre modelele care acum sunt considerate clasice, nu se credea ca vor ajunge sa aiba o asemenea valoare. Am prieteni care au modele S Class din anii '80, modele coupe care costa acum si in varianta cu rugina mai mult decat multe modele noi. Fiecare model are astfel o istorie. Pentru ca traim in era inteligenta, Youtube iti poate invata preferintele, astfel daca o zi intreaga te uiti numai la filmulete cu Mercedes, vei primi sugestii numai cu si despre Mercedes. Intamplator am dat peste un filmulet cu evolutia modelului Mercedes Benz S Class, unde se poate vedea cat de impresionanta este trecerea timpului.

 

 

Cred ca nu sunt singurul care a inceput mai accentuat acest hobby cu machete de cand au aparut si in Romania modelele construibile. Stiam ca exista, le vedeam pe internet, dar nu aveam acces la ele. Astfel odata cu Dacia 1300 am inceput sa colectionez si machete construibile. Modelele construibile la scara 1:8 pot sa zic ca sunt cu totul altceva, clar ceva deosebit, te minunezi cand te uiti la ele, te bucuri odata cu evolutia constructiei si placerea de a monta fiecare piesa bucata cu bucata. Chiar de curand le-am luat din raft pentru a le face niste poze profesionale. Mi s-a parut ca practic am o masina reala in maini, detaliul si faptul ca sunt din metal, plus marimea si greutatea chiar iti dau impresia ca tii o masina in miniatura in maini.

Una dintre machetele mele construibile de pana acum este Mercedez Benz 300SL Gullwing. De curand am reusit sa ii pun si caroseria, este gigantica, mai ales atunci cand nu e montata pe sasiu si este in cutie. Desigur, curios din fire am inceput sa rascolesc internetul despre acest model, pentru ca imi doream sa vad cum arata in realitate, ca sa pot compara fiecare detaliu al machetei, cum porneste, cum arata la intrerior, motorul, etc. Vorbim despre o masina din 1954.

Mai spre prezent, Mercedes a incercat sa faca o replica a legendarului 300SL prin modelul aparut in 2010, SLS AMG. Acesta a folosit acelasi tip de deschidere al usilor si o forma a caroseriei foarte apropiata de modelul de acum 70 de ani. Modelul SLS AMG a fost produs intre 2010 si 2014, tot in 2 variante de caroserie: coupe (gullwing) si roadster (cabrio). Ca si modelul din 1954, SLS AMG este un model de performanta, cu motor modificat de AMG de 6.2 litri si o putere de pana pe a 650cp. Aceste masini vor avea mereu preturi in crestere pentru ca sunt rare si vor intra in istorie. Noul SLS a costat aproximativ 180.000 de euro la achizitie. Tineti minte acest detaliu.

 

 

Pentru ca m-a fascinat atat de tare detaliul machetei 1:8 al modelului 300SL, m-am interesat si mai mult, iar internetul a inteles ca asta trebuie sa-mi arate in continuare. Intamplator am gasit articole sugerate de browser sau de Youtube si de acolo am inteles cat de important este acest model si cata valoare are. Hai sa vorbim putin despre modelul 300SL sau macheta 1:8 de la Eaglmoss. Eu unul o construiesc, stiu cum e, nu vorbesc din auzite. Este foarte detaliata, sasiul este exact ca cel original construit din bare metalice din aluminiu modulare, exact cum era si varianta  (reala) de curse.

 

 

Da, Mercedes Benz 300SL se trage dintr-o masina de curse. Este un model cu 2 locuri, vanduta initial in varianta coupe cu usi de tip gullwing intre anii 1954-1957, urmand ca pana in 1963 sa fie vanduta cu caroserie roadster sau cabrio. Caroseria in varianta decapotabila era mai usor de produs pentru ca folosea un soft top ca acoperis si usi conventionale. Masina a fost gandita ca varianta de productie, de strada pentru modelul de curse W194, de aceea si caroseria si sasiul sunt gandite sa fie foarte usoare si aerodinamice. Caroseria este construita in mare parte dintr-o singura bucata, asezata pe scheletul din bare de aluminiu (sasiul). Mercedes Benz W194 a debutat in motorsport in 1952 cu un motor de 3 litri de tip 6 cilindri in linie si a fost condusa de binecunoscutul Sir Stirling Moss. Mercedes a produs anumite modele in amintirea lui Stirling Moss, dar despre acestea vom vorbi intr-un alt articol. Modelul de curse avea o viteza maxima de 257km/h.

 

 

Modelul de curse a fost fabricat in numar de 10 bucati, iar dupa acesta s-a luat hotararea de a scoate pe piata un model care sa respecte reglementarile modelelor destinate folosirii pe drumuri publice. Astfel a aparut modelul 300SL in 1954. Modelul 300SL a fost la vremea respectiva cea mai rapida masina de serie din lume si atingea pana la 263km cu acelasi motor de 3 litri cu 6 cilindrii in linie care producea 240 de cai putere. Toate aceasta putere era posibila prin tractiunea spate si cei 294 Nm generati de ansamblul motor-cutie de viteze de la acea vreme. Acesta nu a fost gandit initial pentru productie in masa, nimeni nu a crezut ca o sa aiba un asemenea succes, dar odata lansat in New York a fost vandut in peste 2700 de bucati in intreaga lume. Inca de la inceput Mercedes avea un standard ridicat in ceea ce privesc performantele, calitate, pret, etc. Modelele Mercedes aveau un pret mult mai mare fata de alti producatori. Spre exemplu, un 300SL se vindea cu aproximativ 7000$ in SUA, dar in acelasi timp costa de 3 ori mai mult decat un model american de clasa medie. Pun un pic accentul pe pret si continui ce spuneam cateva randuri mai sus, toate aceste masini clasice vor creste in valoare din ce in ce mai mult. In ziua de azi, o masina la 7000$ noua, nu prea exista, nici macar o Dacia Sandero nu mai costa atat de putin. Mai tinem un pic ideea cu preturile.

 

 

Printre optiunile masinii pe care le puteai pune fata modelul de baza, puteai alege: alta culoare fata de griul clasic, spalatoare de parbriz, radio, piele completa, valiza celbra din spatele scaunelor, arcuri sport si amortizoare, axe cu came sport, alte jante sau un hardtop pentru varianta cabrio. Pe de alta parte o optiune foarte interesanta era volanul pliabil, care se lasa spre sofer pentru a-i usura urcarea in masina. Lateralele masinii erau cam la nivelul genunchiilor, usa nefiind pana jos cum suntem obisnuiti acum si avea aproape jumatate fixa, era mai dificila urcarea. Unii puteau sa se urce si fara a rabata volanul, altii aveau nevoie de acest spatiu in plus pentru a-si baga picioarele in compartimentul cu pedale.

 

 

V-am spus ca aceasta masina s-a vandut doar in 2700 de exemplare pentru toata planeta. Multe dintre ele probabil nu mai exista, multe dintre ele inca se gasesc prin hambare si garaje intr-o stare execrabila, iar multe dintre ele au fost intretinute sau reconditionate. Probabil sunt foarte multe de care inca nu stie nimeni, cine stie pe unde sunt lasate in paragina. Ajungem in 2020 si dam peste un articol in care ni se arata cum in America de Nord a fost gasit un exemplar cu caroserie cabrio a modelului 300SL, intr-o stare destul de avansata de rugina. Ati tinut minte ce v-am rugat, da? Aceasta masina se vindea cu 7000$ la timpul sau. Toata istoria sa, numarul foarte, foarte mic de exemplare (pentru standardele de astazi), a facut ca aceasta masina legendara, clasica, iconica, cum vreti sa ii spuneti sa ajunga la un pret de peste 1 milion de $ (reconditionata). Acest model cabrio gasit in garaj intr-o stare deosebit de rea, a fost vandut cu 800 de mii de $. In fiecare an, cateva exemplare de 300SL-uri fie Gullwing, fie Roadster participa la competitiile Mille Miglia si Le Mans pentru a comemora istoria modelului si timpurile in care aceasta masina a concurat la aceste curse. Va dati seama acum cat valoreaza masinile de acest tip, daca noua a costat 7000$ si acum dupa 70 de ani pretul sau a explodat? Desigur, situatia economica de atunci nu se compara cu cea de acum, iar acea suma se traduce in banii de acum la aproximativ 70.000$, dar chiar si asa, tot are un pret de 15 ori mai mare.

 

 

Reconditionatul unei masini de genul acesta nu numai ca necesita timp, dar necesita si bani si cunostinte tehnice. Sunt foarte multi factori la mijloc: nu gasesti piese (mai ales originale), trebuie sa iasa perfect conform tehnicilor de fabricatie originale (asta daca se doreste cresterea valorii exemplarului reconditionat), dureaza, costa, etc. Intr-un articol recent am gasit ca un producator de caroserii a primit licenta pentru a reproduce bucati din caroserie datorita atentiei pe care a primit-o modelul in ultima perioada. Piesele desigur au preturi de masina de colectie, aproximativ 14000$ o aripa fata, adica de 2 ori mai mult decat a costat masina noua in urma cu 70 de ani. Am gasit si o varianta reconditionata in care explicau si aratau exact procesul prin care a trecut ca sa ajunga la starea initiala. Ma gandeam ca pe vremea respectiva, nu numai la acest model, in general, lumea nu se gandea la aceste masini cum ne gandim noi acum. Pentru ei erau niste masini normale, care la un moment dat s-au invechit, au devenit niste "vechituri", "rable" si astfel au ajuns in starea respectiva, pentru ca nu se punea pret pe ele in felul in care se pune acum. Asa cum de altfel nu pretuim nici modelele actuale, dar cine stie poate peste 50 de ani le vom vedea altfel sau poate ma insel. Asa cum spuneam si la inceput, dupa parerea mea modelele de dupa 2000 nu mai au aceeasi personalitate. Oare asa gandeau si atunci despre modelul acesta?

 

 

Asta m-a pus pe ganduri, si m-a pus pe ganduri chiar bine referitor la macheta noastra. Ganditi-va ca sunt oameni cu foarte multi bani care isi doresc raritati si platesc pentru asta. Sunt oameni cu foarte multi bani care nu mai calculeaza banii asa cum ii calculam noi si nu pun pret pe bani pentru ca au de unde. Exemplul clar ar fi chiar de curand cand cineva a platit pentru "o bucata de arta" (suna mai bine in engleza de unde vine si expresia "a piece of art"), aproximativ 120.000$. Nu e nimic rau in a da banii pe arta, dar aceasta de care va spunem reprezinta o banana (da, o banana), lipita pe o suprafata plana cu o banda adeziva de tip tesa (duct tape). Da, nu? Spuneam de rarirati, modelul 300SL, exemplarele care mai exista, sunt doar 2700 in lume, machetele noastre care sunt de 8 ori mai mici decat masina, sunt probabil tot pe undeva pe acolo. Pentru pasionati, o macheta tinuta in cele mai bune conditii este aur, este arta, asa cum pentru altii reprezinta arta un tablou unic care costa milioane de dolari. Macheta noastra Mercedes Benz 300SL Gullwing tinuta in vitrina speciala din plexiglass cu protectie pentru razele UV poate ajunge candva sa coste foarte mult, cu mult mai mult decat a costat colectia la achizitie.

 

 

Pe langa macheta construibila la scara 1:8, putem alege si din scari mai mici: 1:43, 1:18 atat varianta Gullwing, cat si cea Roadster. Mai mult, pe site-ul nostru puteti gasi si machete care reproduc modelele de curse predecesoare sau succesoare modelului 300SL. Avem modelul W194, W196, prima varianta de SLS din acele timpuri cu caroserie si sasiu mai usoare si mai aerodinamice, dar si noul SLS AMG din timpurile noastre, deasemenea in diverse marimi.

 

 

Desigur, o macheta nu va fi niciodata gasita intr-un garaj, plina de rugina, cu rotiile desumflate si cu pielea putrezita, dar in 10-20 de ani sigur va avea un pret considerabil si cineva care isi doreste astfel de obiecte rare sau unicate, va cauta o astfel de macheta.