Porsche, unul dintre pionierii industriei auto are un portofoliu foarte larg. Pe langa faptul ca masinile lor au pastrat cam aceeasi forma care a evoluat pe parcurs, exista si modele distincte care trebuie mentionate. In principiu nici un model de la Porsche nu a fost uitat, dar unele sunt atat de rare incat cineva care nu este pasionat de masini, nu prea are de unde sa le stie. Vorbim acum despre un prototip al unui model sport denumit Porsche 917K. Modelul a fost conceput ca masina de curse si are o forma cu un coeficient aerodinamic foarte ridicat. Modelul 917 a castigat primele curse la Le Mans 24H in 1970 si 1971, acesta fiind fabricat intre 1969 si 1971 in aproximativ 40 de exemplare.

Porsche 917K folosea mai multe tipuri de motoare cu 12 cilindri in linie: 4.5 litri, 4.9 litri sau 5.0 litri. Pentru vremea aceea, acesta facea "suta" in 2.3 secunde sau ajungea pana la 200km/h in 5.3 secunde. Aceste numere erau posibile cu ajutorul unei puteri de peste 500cp, iar niste versiuni mai speciale cu turbina, ajungeau si la 1100cp. Modelul nostru a fost dezvoltat pentru a concura cu campioni precum Ford GT40 si Ferrari P. Porsche trebuia sa tina cont de regulamentul din acele vremuri si au fost nevoiti sa dezvolte mai multe tipuri de motorizari pentru diferite etape si competitii.

 

 

Pentru ca Porsche sa atinga astfel de performante, a construit modelul 917 pe o structura tubulara, care era mereu verificata cu ajutorul unui gaz prin care se gaseau posibile crapaturi. Pentru a pastra dimensiune compacta, pozitia pilotului era atat de in fata incat picioarele sale ajungeau dupa puntea fata. Motorul de 4.5 litri era o combinatie intre doua motoare de 2.25 litru cu 6 cilindri pe care Porsche le folosea in trecut, astfel s-a nascut primul motor cu 12 cilindri al producatorului. O buna parte din componente erau construite din titaniu, magneziu si roti din aliaj foarte usor. Alte metode folosite pentru a scadea greutatea erau destul de simple, chiar daca pareau cumva rustice: levierul cutiei de viteze din lemn sau folosirea tevilor din care era construit sasiul pentru circulatia uleiului de racire. Modelul 917K a avut mai multe variante de caroserie si forme, modificate pe baza experientei si a nevoilor pentru a o face cat mai aerodinamica si usoara, dar si usor de controlat. Un model de sasiu, ajung la varianta 30, a modelului 917K a putut fi inregistrat si pentru a circula pe strada.

CMR a reprodus modelul Porsche 917K din 1971 de la Le Mans 24H pilotat de Marko si Van Lennep. Macheta este la scara 1/18 si este construita foarte detaliat si calitativ. Aceasta se poate comanda de aici: https://magazinulcolectionarului.ro/porsche-917k-22-marko-van-lennep-winner-24h-le-mans-1971-macheta-auto-scara-1-18-alb-cmr