Cu siguranta ati auzit cel putin o data in viata asta, termenul de tuning sau pe baietii de la bloc trecand cu o masina "tunata", dar de unde a inceput acest fenomen si ce inseamna de fapt? Tuningul este disponibil pe piata in foarte multe forme si destinat tuturor utilizatorilor de automobile si nu numai.

Tuningul in mare se imparte in 2 categorii: cel OEM si cel aftermarket. Cel OEM este tuningul sau mai pe romaneste spus, modificarile aduse masinii din fabrica, iar cel aftermarket este de obicei cel adus de alte parti care nu au legatura cu fabrica si mai ales aplicate dupa iesirea din fabrica.

Modificarile OEM sunt cele care sunt deja oferite de producator, fie ca reprezinta modificari doar din punct de vedere vizual sau si al performantelor. Cel aftermarket, asa cum ii spune si numele, "dupa vanzare", este cel oferit de tuneri mai mult sau mai putin cunoscuti, sau chiar interventii custom, adunate din mai multe parti sau aplicate de posesor.

 

 

Originile acestui domeniu sunt disponibile parca dintotdeauna. Era de aur a tuningului auto se cunoscc inca de la al doilea razboi mondial. Printre cei mai vechi tuneri amintim: Abarth, Cooper, Cosworth, etc. Acestia si altii mai recenti reprezinta acum tunerii OEM, cei care modifica masinile din fabrica pentru diferiti producatoru, dar sunt cunoscuti si pentru modificarile independente aftermarket. Cei mai recenti tuneri din industria auto sunt: AMG, Alpina, divizia M, Shelby, Gordini, Nismo, Polestar, Renault Sport, Audi Sport GmbH, SRT, Hemi, etc. Pe partea de tuneri aftermarket amintim: ABT, MTM, Mansory, AC Schnitzer, Brabus, Carlsson, Irmscher, etc

 

 

Tuning se imparte si el la randul lui pe mai multe categorii. Fie ca modifici masina la exterior, la interior, la performante, fiecare modificare are categoria sa. Astfel putem enumera urmatoarele categorii: audio, interior, performante, suspensii, exterior, roti (anvelope/jante). Exista printre altele si termenul de "detuning", adica cel prin care iti aduci masina la forma initiala.

La categoria audio, modificarile pot fi aduse la nivel de sonorizare, de insonorizare, de performante audio atuni cand participi la diferite concursuri care se masoara in decibeli. Poti adauga alte difuzoare, poti pune mai multe difuzoare, poti inlocui playerul, poti adauga amplificatoare, poti inlocui cablurile pentru diferite puteri, poti adauga condensatoare, poti insonoriza masina astfel incat tot sunetul sa se pastreze in interior. La interior din nou se pot modifica multe componente: se pot inlocui scaunele cu alte sport, mai usoare, cu prinderi pentru centura in mai multe puncte. Poti adauga ceasuri de monitorizare a presiunii uleiului, turbinei, poti schimba culorile ledurilor din masina, etc.

 

 

La exterior totul se rezuma la gusturi, poti inlocui barile fata-spate, poti adauga elemente de tuning pentru aripi, pentru a lati aspectul masinii, poti adauga eleroane pentru performantele masinii la viteza mare si franare. Poti adauga jante mai mari, mai usoare, anvelope sport sau cu talon mai mici pentru un aspect mai placut. La fel si in cazul suspensiilor, poti inlocui cu unele sport sau cu cele reglabile manual, dar si cu perne de aer automate.

 

 

La motor povestea este interminabila. Poti incepe de la un simpla modificare de software a calculatorului masinii, care ii adauga niste performante in plus, pana la a lasa doar blocul motor original si restul componentelor facute pe comanda. Ba mai mult, chiar si blocul motor este forjat pentru a rezista la temperaturi mai ridicate.

 

 

Acest hobby poate sa varieze de la preturi acceptabile pana la niste preturi la care doar visam. In domeniul nostru, machetele sunt construite si dupa modele modificate, acelea despre care vorbeam la inceputul articolului, de tip OEM sau de la producatori aftermarket.