Conceputa inca din 1966, Gaz Volga a primit mai multe denumiri si versiuni pe perioada carierei sale. In 1966 spre exemplu, era numita M-24, atunci au fost fabricate si primele prototipuri, produsul final urmand sa fie dezvaluit publicului larg in 1967. Chiar daca a fost lansat oficial, pana in 1968 au fost vandute doar 32 de exemplare, si alte putin peste 200 pana in 1969. Aceste exemplare au fost folosite mai mult pentru teste si fiabilitate, urmand ca abia din 1970 sa fie produsa la scara larga. In acest an GAZ a vandut aproape 20000 de exemplare.

Gaz-24 era o masina destul de maricica, o limuzina de 4.7m lungime si un aspect de muscle car. In standard, venea cu un motor de 2.4 litri si 4 cilindri, ce producea aproape 100cp, transmisia fiind posibila cu o cutie de viteze in 4 viteze. Printre prototipuri (imagine jos) s-au testat si niste versiuni cu cutie automata, insa nu au intrat in productia finala. La lansare modelul a fost expus la London Motor Show, urmand ca productia sa inceapa din vara aceluiasi an, iar in 1971 sa ajunga si pe piata de export. In trecut, producatorii obisnuiau sa aduca modificari si imbunatatiri la un an, daca nu la minim 2 ani, insa nu erau numite ca acum facelift, ci pur si simplu imbunatatiri. Pe langa aceasta motorizare de baza, Volga venea si cu motorizari V8 de peste 5.0, astfel era considerara topul masinilor rusesti de la acea vreme, nava amiral, luand in considerare aspectul, dimensiunile si dotarile de la acea vreme.

 

Development of GAZ-24 | GAZ24.COM

 

De-alungul carierei sale, au existat multe versiuni imbunatatite cu optiuni si functii adaugate pe parcurs, ba chiar si variante diferite de caroserie: taxi, break, decapotabila, pickup si o versiune 4x4 care a ramas doar la nivelul de prototip, fiind mult mai grea si greu de adus la o forma de productie. In 1976 modelul a primit o versiune complet noua, in timp ce barile cu protectie, proiectoarele, un al doilea rand de semnale pe bari si centurile de siguranta au devenit standard. Incepand cu 1985 a iesit pe piata si ultima varianta a acestui model, modelul pe care il primim si noi in colectia Automobile de Neuitat: Gaz 24-10 Volga

Gaz 24-10 Volga a fost fabricat intre 1985 si 1992, insa imbunatatirile erau minore fata de era in care intrau masinile, era cu mult in urma fata de industria auto si venea cu acelasi tip de motorizari, un 2.4 de 100cp, si doua versiuni mai noi ale aceluiasi 5.5 V8. Aceasta a fost folosita si pe export pentru tari ca Indonesia, America Latina si Vestul Europei, dar si modele cu volan pe dreapta. In unele parti a fost exportata fara motoare, urmand sa ii fie adaugate acolo motorizari de Peugeot de 2.1 litri diesel sau 2.3 litri mai tarziu.

De curand am vizionat si un clip video pe Youtube, despre ultimul model a seriei:

 

 

Macheta Gaz 24-10 Volga este disponibila incepand de saptamana asta, in cadrul colectiei Automobile de Neuitat la scara 1/24 si se poate comanda de aici: https://magazinulcolectionarului.ro/automobile-de-neuitat-nr-30-gaz-24-10-volga