Tot ceea ce vedem in lumea asta a avut un inceput, totul a evoluat, totul a inceput de la cele mai primitive tehnologii, pana au ajuns sa functioneze automatizat, fara ca omul sa mai atinga nimic. In aceasta "situatie" sunt si locomotivele. Daca la inceputuri, vagonetele erau trase de cai, a fost firesc ca totul sa evolueze intr-o varianta motorizata, urmand ca in prezent sa devine si automate, astfel nefiind nevoie de un "sofer".

Stim deja, unii din poze, altii din realitate, din gara sau de la muzeu, ca locomotivele au aparut initial propulsate de un sistem pe baza de aburi. Primul prototip al unei locomotive cu aburi a fost construit in 1784 - adica acum aproape 240 de ani - in Birmingham, de William Murdoch. Prototipul a fost construit la o scara mica, urmand ca in 1787 sa fie construita varianta reala la scara 1:1. Un model functional (poza jos), pregatit oarecum pentru a fi folosit pe sine in siguranta, a fost construit in 1794 in Statele Unite, de John Fitch, acesta putand fi vazuta si astazi la muzeul de istorie in Columbus.

 

 

Intre timp au aparut diverse variante de locomotive care au fost folosite mai mult sau mai putin pe caile ferate de la acele vremuri, insa prima locomotiva oficiala destinata publicului larg a aparut abia in 1825 si s-a numit Locomotion No. 1 (poza jos). Mai tarziu cu 4 ani, fiul inventatorului George Stephenson a construit locomotiva The Rocket in Newcastle. Prin aceste 2 modele, inventatorii lor au propulsat acest succes in UK, Statele Unite si o buna parte din Europa, urmand ca un an mai tarziu sa se deschida prima linie de tren dedicata noilor locomotive cu aburi. Pana la inceputul anilor 19xx, toate locomotivele erau importate din UK in toate colturile lumii. De la 1930 incolo au inceput sa apara cele electrice si cele diesel, acestea construindu-se in toate partile lumii.

 

 

Printre locomotivele celebre cu aburi de pana atunci, amintim:

 

Prima locomotiva pe aburi destinata publicului larg, denumita Stephenson's Rocket, (poza jos) a fost construita in 1829, adica acum aproape 200 de ani. Aceasta avea un aranjament al rotilor de tip 0 - 2 - 2, adica doua mari spre fata si doua mai mici spre spate. A castigat Rainhill Trials in Liverpool si Machester in timpul demonstratiei pentru locomotivele cu aburi. Aceasta era compusa dintr-un horn inalt in partea din fata, un boiler cilindric in mijloc si o camera de ardere spre spate, Rotile erau fabricate din lemn si erau propulsate de doi cilindrii externi, asezati in unghi, rotile din spate nefiind legate la tractiune. Din punct de vedere al inovatiilor pe care le-a adus la acea vreme, amintim: tractiune pe o singura axa, conducte de ardere multiple, cilindrii pe plan (aproape) orizontal, pistoane conectate direct la roti, camera de ardere separata de boiler. Rocket a fost si replicata de alti producatori in urmatorii 6 ani de la aparitie, originalul fiind vizibil in poza principala a articolului, expusa la muzeu.

 

 

Printre primele locomotivele ale anilor 1900, a fost Midland Railway 1000 Class 4 - 4 - 0, (poza jos) care a aparut in 1902. Aceasta avea un aranjament compus din 3 cilindrii, cu un cilindru de inalta presiune si doua pentru presiune scazuta. Aceasta poate fi vazuta in Muzeul National de cai Ferate din York. Producatia sa a fost oprita in 1909, dupa ce au fost fabricate aproximativ 45 de exemplare. Intre 1913 si 1928, s-a reluat producatia sub brandul LMS

 

 

Anii 1920 au adus modelul Gresley 'K3' Class 2-6-0 (poza jos). Aceasta avea un boiler cu o diagonala de aproape 2 metri, fiind cele mai mari de pana atunci aplicate pe o locomotiva britanica. De design s-a ocupat Nigel Gresley, iar modelul a avut un succes de aproximativ 200 de exemplare pana la finalul productiei. Aceasta cantarea peste 80 de tone cand era plina de carbuni iar propulsia se facea cu ajutorul a 3 cilindri.

 

Trecand putin de anii 1920, avem modelul SR'N' Class 2-6-0, (poza jos) care a aparut in 1925. Productia acesteia fiind intarziata de primul razboi mondial, clasa acesteia inlocuind modelele cu aranjament de roti de tip 0 - 6 - 0. Aceste locomotive au fost construite intre cele doua razboaie mondiale, intr-un numar de aproximativ 80 de exemplare. Acestea aveau mai mult de 130 de tone.

 

 

Construita in vara anului 1930, GWR 6000 Class 6023 King Edward II (poza jos, restaurata). Aceasta deja functiona cu 4 pistoane avand peste 90 de tone. Aceasta a fost folosita de-alungul carierei ca expres pentru pasageri urmand ca spre finalul carierei sa fie cuplata cu modelul 6024 King Edward I pentru a fi folosite la testarea noului pod din vestul lui Bristol. Pe final, aceste doua locomotive au fost vandute la dezmembrari in Barry Island.

 

 

Aceste modele legendare care au pus amprenta pe istoria locomotivelor, pot fi gasite pe site-ul nostru la scara 1/76, la o calitate excelenta, ca machete statice. Detaliul este impresionant, iar producatorul a reusit sa reproduca modelele reale foarte precis. Alaturi de cele mentionate mai sus, gasiti multe alte modele care ajung pana in vremurile mai apropiate de prezent, cea mai noua datand din 1963. Aceasta este deja una diesel, cu design asemanator celor de astazi, evoluand enorm fata de cele pe aburi din articolul nostru. Toate acestea si multe alte modele de locomotive, puteti vedea aici.