Despre elicoptere am mai vorbit, niste unelte importante si magnifice ale cerului folosite in diferite scopuri. Am vorbit despre conceptul si primul elicopter care a ajuns in productia in masa, dar si despre cateva dintre variantele disponibile, plus cel mai avansat elicopter din lume in acest moment.

Pentru ca sunt atatea tipuri de elicoptere, produse de-a lungul istoriei, de diferite companii mai mult sau mai putin cunoscute, acestea vin si in diferite forme. Elicopterul clasic asa cum il stim cu totii este unul cu o "cabina", o coada cu rotor sau rotoare si un rotor deasupra. Modelul despre care vorbim acum este unul diferit fata de reteta clasica, este destinat transportului de greutate si vine cu 2 rotoare in partea de sus, separate care functioneaza in tandem.

 

 

Este produs de compania Boeing si si-a inceput cariera aviatica in 1961. CH-147 Chinook se foloseste si chiar se si fabrica in prezent, acesta fiind produs in aproximativ 2000 de exemplare in acesti 50 de ani. Este conceput in colaborare cu Vertol, o companie care se ocupa in mare parte de rotoare si ansamblat mai departe de Boeing. Se spune ca este cel mai potent elicopter de tip transportator din acele parti ale lumii.

Chinook, denumit dupa populatia americana nativa a statului Washington, a fost conceput initial sub numele de Vertol Model 107 sau V107, in timp ce departamentul armatei al Statelor Unite cauta sa inlocuiasca modelul Sikorsky CH037 Mojave. Folosit in mai multe denumiri, in teste, adaptat la nevoile si nemultumirile armatei americana, modelul initial a suferit modificari din 1958, pana in 1962 cand a ramas la denumirea si varianta actuala. Acest elicopter dispune de multe cai de acces pe lateralele sale, da si o rampa lata de acces in partea din spate, fiind capabil sa sustina greutati foarte mari in interior sau chiar si agatate de el, cu viteze de peste 300km/h. Acesta este folosit pentru transport civil, pentru pompieri, pentru constructii sau in industria petroliera.

 

 

In multiplele variante construite de-a lungul timpului, cea care ne intereseaza pe noi este CH-147F, un upgrade de la modelul cu D in coada. Acesta venea cu o putere a rotorului mult mai mare si o fiabilitate mai mare pentru o mentenanta minima. Aceste performante noi, cat si imbunatatirea ranforsarilor si a structurii, il ajutau sa duca o incarcatura de aproape 10 tone cu o viteza de pana la 280km/h. Totodata si structura cabinei era noua, dezvoltata de Rockwell Collins pe arhitectura CAAS cu electronica BAE Systems. In 2008 Boeing semneaza un contract cu armata pentru a fabrica 191 de Chinook-uri pentru suma de 4.8 miliarde de dolari. Modelul CH-47F urma sa primeasca o varianta noua denumita Block 2, in 2020, care ii extindeau capabilitatile de zbor si greutatea maxima pe care o poate transporta.

 

 

Modelul CH-47F Chinook din 1991 este acum in magazinul nostru online sub forma de macheta replicata de Forces Of Valor la scara 1:72. Construit din metal, cu elemente din plastic, modelul reprodus cu niste detalii foarte bune, vine cu postament special, de tip heliport. Alaturi de acest model, pe stocul nostru gasiti o varietate mare de elicoptere de toate tipurile.