Este o vorba in lumea asta care spune: "De ce sa schimbi, daca nu este stricat sau daca functioneaza?". In aceasta categorie intra si modelul auto despre care vorbim astazi. L-am primit de curand la colectia Automobile de Neuitat la scara 1:24 si este vorba de Lada Niva.

Lada Niva este modelul auto rusesc care si-a inceput "cariera" in 1977 (poza jos) si se produce chiar si astazi, chiar si in Romania. Mergand pe acelasi tipar ca binecunoscutul model inspirat din ARO 240, Mercedes G Class, Lada Niva arata in proportie de 90% la fel ca primul model. Daca modelul celor de la Mercedes a primit foarte multe imbunatatiri fata de primele generatii, Niva este in mare parte la fel. Este cel mai longeviv model de SUV din istorie, dupa ce Land Rover a renuntat la modelul Defender in 2016.

 

 

Ultima generatie este cunoscuta sub numele de Lada 4x4, fata de numele oficial anterior Lada Niva sau VAZ 2121. In alte tari se mai numeste: Bognor Diva, Super 4x4, Bushman, Cossack, Fora, Hussar, Job, Taiga, etc. Asa cum spuneam si mai sus, Lada NIVA este produsa chiar si in Romania in localitatea Dunarea, dar si in Iordan, Ecuador, Ucraina, Egipt, Uruguay, Grecia. Numele a fost modificat dupa ce brandul Niva a fost transferat la General Motors.

Producatia lui Niva a inceput inca din 1971 cu anumite prototipuri. Vorbim totusi de un model 4x4 foarte reusit din acest punct de vedere si foarte ieftin. Lada Niva urma sa fie primul model VAZ care nu era bazat pe un Fiat, dar imprumuta foarte multe elemente de mecanica de la Fiat. Caroseria, sistemul de tractiune integrala si suspensia fata erau concepute de VAZ. Primele modele au fost respinse pe motiv ca erau prea utilitare, astfel a trebuit sa se adauge usi si plafon solid. Abia in 1976 a fost lansat ultimul prototip cu un motor de 1.6 litri, era cel mai puternic motor VAZ din era sovietica, imprumutat de la modelul VAZ 2106. Folosea si un sistem de tractiune integrala permanent si o cutie de transfer cu diferential blocabil.

Prima motorizare de 1.6 litri aspirata natural avea 76 cai putere, o cutie manuala cu 4 viteze si un sistem 4x4 permanent. Prima generatie a fost in productie pana in 1993, pana cand a doua generatie mai noua si mai performanta a intrat pe piata in paralel cu modelul anterior, cu un motor de 1.7 litri si 80 de cai putere cu injectie (primul motor fiind cu carburator) si o cutie de viteze cu 5 viteze. Pornirea a fost schimbata din mecanica in electronica, iar suspensia deja foarte performanta de la primul model, a primit imbunatatiri. A doua generatie a primit si imbunatatiri la capitolul design. La modelele mai noi au fost inlocuite oglinzie laterale cu unele mai mari electrice, iar in 1993 a aparut si prima versiune de Niva mai lunga, care peste 2 ani urma sa primeasca si o versiune cu 4 usi (sau 5 daca luam in considerare si haionul portbagajului). Tot atunci a primit si un motor mai mare, de 1.8 litri si 85 de cai putere.

 

 

In 1999 a aparut si primul model cu motor diesel, care imprumuta de la Peugeot un motor de 1.9 litri si 75 de cai putere. Acest model nu a avut viata lunga, datorita faptului ca piata nu cauta un astfel de model in varianta cu motorina, plus faptul ca motorizarea respectiva a incetat sa fie produsa de Peugeot in 2001. Desi numele de Niva a fost eliminat oficial in 2006, modelul ramane in continuare Lada Niva pentru majoritatea. General Motors a primit licenta pentru modelul Niva, iar fabrica in care s-a construit modelul initial a abandonat modelul in 1990. Din 2006 pana in prezent, Lada Niva a trecut prin multe modificari si totodata a ramas in mare parte la fel. In 2014 a aparut modelul 4x4 Urban cu grila noua, bari din plastic, oglinzi noi, jante noi, scaune incalzite si un interior restilizat (poza sus). Peste 3 ani, Lada a mai lansat un model numit Bronto, gandit mai multe pentru off-road si avea un design mai distinct. Cu toate aceste imbunatatiri si licentierea catre General Motors, Lada Niva nu are nici acum airbag-uri.

 

 

Pe tot parcursul carierei sale, General Motors si alianta AvtoVAZ a prezentat mai multe concepte moderne (poza sus si jos), insa pe langa faptul ca acestea nu au ajuns niciodata in productie, nici un element modern al acestora nu a ajuns pe modelul care inca este in productie cu acelasi design ca modelul din 1970. In 2020, Lada Niva sau Lada 4x4, incepe de la 8500 de euro pentru varianta in 3 usi si ajunge pe la aproximativ 11000 de euro pentru cea mai de sus varianta. Pretul este foarte mic pentru un SUV cu competente 4x4 precum cel al lui Niva. Sistemul de tractiune integrala este unul foarte bine pus la punct inca de la inceputul carierei. Este preferata si de multi amatori de off-road tocmai pentru pretul sau si pentru capabilitatile 4x4.

 

 

Asa cum spuneam, modelul Lada Niva clasic se poate achizitiona prin colectia Automobile de Neuitat de la Hachette la scara 1:24 sau la scari diferite, de pe site-ul nostru.