In anii '70 japonezii fascinau planeta cu masinile lor sport care pe langa mecanica inovatoare, aveau si functii electronice la fel de inovatoare pe langa restul industriei. Unul dintre cele mai cunoscute si mai vechi modele era Celica, un model care a rezistat pe piata din 1970 pana in 2006 cu 7 generatii. Toate au avut diferite forme, diferite tipuri de caroserii, dar toate au fost coupe-uri cu 2 usi sportive.

Din acest model a venit nevoia unui alt model in segment, ceva mai mare si mai lat, dar tot sportiv si cu doua usi. Timp de 3 generatii, acesta a folosit pe langa denumirea iconica si denumirea de Celica. Fiind initial construit pe aceeasi platforma, diferind doar la dimensiuni si la aspect. Vorbim despre Toyota Supra, denumita Celica Supra pana la generatia a 3 a. Acesta a venit pentru prima data pe lume in 1978 sub forma unui "liftback", adica un hatchback cu plafonul mai ridicat pe spate, nu direct taiat. Pentru a gazdui un motor cu 6 cilindri in linie Celica Supra trebuia sa aiba o partea frontala mai lunga, in timp ce Celica "normala" avea 4 cilindri. Ideea de la momentul respectiv era ca Supra sa fie competitorul direct a lui Nissan si modelul sau iconic, Z. Pe vremea aia fiind Datsun Z240.

 

https://hips.hearstapps.com/hmg-prod/amv-prod-cad-assets/wp-content/uploads/2018/03/3-1998001_1981_Celica_Supra-3.jpg?crop=0.976xw:0.978xh;0.0221xw,0.0223xh&resize=980:*

 

 

Aceasta Celica Supra a venit initial cu doua motorizari: 2.0 6 cilindri in linie si 125CP cu 12 valve si un 2.6 in aceeasi configuratie dar cu 110cp. Modelul pentru Japonia avea doar motorul de 2.0 pentru a ocoli taxele mari. Aceste motorizari aveau cutii de viteze manuale sau automate cu 5 si 4 viteze. Avea suspensie spate cu 4 brate si discuri de frana pe toate 4 rotile, plus bare stabilizatoare pentru o rigiditate mai buna in curbe. Pentru vremea aceea, amintim optiuni ca: geamuri electrice, inchidere centralizata, cruise control, trapa, dar si sistem audio cu radio, ceas analog si turometru. Pe parcursul productiei a primit si o varianta imbunatatita, care primea o noua consola centrala, ceas digital, jante mai mari si alte oglinzi exterioare. Pe langa asta, puteai pune optional si climatronic automat sau scaune din piele.

 

Interior Toyota Celica XX [JP-spec] (A60) '1981–83

 

In al doilea an de productie, Celica Supra primeste si un motor 2.8, cu aceeasi configuratie ca primele doua si o putere de 116cp. Cutia de viteze era automata, dar era o versiune noua imbunatatita. Tot in acelasi an, dar gandita pentru 1981, a aparut si varianta Sports Performance Package, care includea suspensie sport, anvelope cu talon mai mare si specificatii colorate cu alb, plus prelungiri ale barilor fata/spate.

In Japonia, Celica Supra a fost vanduta sub numele de Celica XX sau Double X, asa cum ziceam in varianta cu motor 2.0 pentru taxe mai mici. Acest model a fost atat de apreciat incat Lotus a imprumutat piese pentru modelul Excel. In acest Celica XX, in varianta din 1981 a fost integrat primul calculator de bord cu navigatie, varianta din anul precedent fiind ultima cu casetofon.

 

https://hips.hearstapps.com/hmg-prod/amv-prod-cad-assets/wp-content/uploads/2018/03/7-CDB060117UpfCollectorCars_007.jpg?crop=0.925xw:0.925xh;0.00340xw,0.0696xh&resize=980:*

 

Mai departe au urmat doua generatii mai putin cunoscute, eliminarea numelui Celica si desigur lansarea celui mai iconic model din toate timpurile Supra Mk4 cu celebrele motoare 1JZ si 2JZ, foarte fiabile pentru tuning putand fi modificate la peste 1000cp. Ultima generatie de Supra care a fost lansata dupa 20 de ani de la ultimul model Mk4, este desenata si conceputa de Toyota, dar are la baza un BMW Z4, imprumutand atat platforma, cat si motorizarile si multa electronica de la interior.

 

https://hips.hearstapps.com/hmg-prod.s3.amazonaws.com/images/2021-gr-supra-a91-edition-012-1588966534.jpg?crop=0.844xw:0.773xh;0.0680xw,0.0663xh&resize=980:*

 

Revenind la Celica Supra, primul model, acesta a fost replicat de WhiteBox la scara 1/24 in varianta cu pachetul sport si este disponibil pe magazinul nostru.