Pe data de 14 aprilie s-au implinit 54 de ani de cand concernul american Ford lansa modelul de succes Mustang, considerat o legendă a universului auto fiind un model dorit şi admirat de orice pasionat de automobile. 
 

La inceputul anilor ’60 era inca greu de anticipat schimbarea care va veni in caracterul automobilelor americane, piata auto americana din acea perioada era inca dominata de General Motors ale carui automobile cromate de dimensiuni generoase avand motoare cu capacitati foarte mari defilau maiestuos prin fata admiratorilor pe marile bulevarde amercane.

Ford Motor Company, care era al doilea mare producator mondial de automobile din acea perioada si condus de Henry Ford II, l-a numit in functia de vicepresedinte pe Lee Iacocca un tanar dinamic, ambitios, plin de idei si care a sustinut de la inceput proiectul unui automobil sport accesibil numit T5.

Un prim prototip realizat de departamentul de design al producatorului american condus de Joseph Oros de origine romana a fost finalizat in august 1962 si a fost denumit Ford Cougar.

Dezvoltarea primului prototip experimental a demarat in 1962, el fiind finalizat in numai 21 de zile de catre Gene Bordinat si a fost prezentat pe data de 7 octombrie 1962 cu ocazia Grand Prix-ului Statelor Unite din Watkins Glen – New York. Acesta a fost botezat Mustang I dupa numele unui avion de lupta din cel de-al doilea razboi mondial denumit Mustang P-51. Ford-ul Mustang I dispunea de o caroserie tip roadster cu doua locuri si era echipat cu un motor cu 4 cilindri in V cu capacitatea de 2L si care dezvolta 90 CP. Acest propulsor era amplasat central si era imprumutat de la modelul german Taunus 20M.

In vara anului 1963, un nou prototip denumit Mustang II a fost finalizat. Acesta avea caroserie de tip cabrio cu 4 locuri si dispunea de un motor V8 de 4.7L (271 CP) amplasat frontal. Mustang II fiind prototipul care se apropia cel mai mult de varianta finala a modelului de serie care trebuia sa fie lansat in primul trimestru al anului 1964. Catre sfarsitul anului 1963, designul noului model Mustang pentru productia de serie a fost finalizat. Acesta avea o silueta simpla, foarte placuta si moderna pentru acea perioada fiind „impodobita” cu mai putin crom pe ornamente decat se obisnuia. Cu acest nou concept de design, Ford a inaugurat o noua clasa de automobile sport denumita de americani „Pony Car”.

Conducerea Ford Motor Company a demarat productia de serie a noului Mustang pe data de 9 marie 1964 la fabrica din Deaborn – statul Michigan, in timp ce lansarea oficiala pentru presa a avut loc la pe data de 14 aprilie 1964 la World’s Fair în Flushing Meadows, New York unde au participat circa 2000 de ziaristi. Dupa prezentarea noului Ford Mustang facauta de Lee Iacocca, jurnaliştii auto prezenţi au putut conduce maşina pe un traseu impresionant ca lungime, de 750 mile(1.200 km). Traseul a legat Country Club-ul din Westchester, New York, acolo unde ziarişti au luat masa, de centrul Ford de dezvoltare din Dearborn, Michigan. In data de 17 aprilie a avut loc prezentarea pentru public in direct pe cele trei canale nationale unde circa 29 de milioane de telespectatori americani au putut admira noul Ford Mustang in diferite clipuri publicitare. Dupa doar 24 de ore au fost solicitate numai putin de 22.000 de comenzi ferme. Departamentul de vânzări estimase că noul Mustang nu va atinge 100.000 unităţi în primul an pe piaţă, însă primele 100.000 unităţi au fost vândute în primele trei luni.

Inca de la lansare Mustang-ul promitea. Multi specialisti au considerat lansarea Ford-ului Mustang cea mai de succes lansare din istoria automobilului cand dupa numai un an de zile de la lansare se comercializasera deja 418.812 de exemplare. Lee Iacocca a intuit perfect dorintele publicului american de atunci si mai ales ale tinerei generatii rebele de americani care doreau sa aiba propriul sau automobil. Acestea erau: pretul accesibil de 2.368 $ SUA – versiunea de baza, design-ul captivant, performante spotive, habitaclul spatios pentru 4 persoane, posibilitatea de a putea personaliza automobilul dupa propriile preferinte, 15 variante diferite de culori la exterior, 5 tipuri de design pentru interior si o lista lunga de dotari optionale: aer conditionat, tapiterie din piele, servodirectie, radio FM, , consola centrala, diferential autoblocabil, acoperis din imitatie de piele, jante din aliaj, geamuri cu tenta fumurie etc. Pretul unei vrsiuni „ full option” ajungea la un pret de circa 3500 $ SUA.

De la debut, Mustang-ul a fost disponibil in doua variante de caroserie: coupe si cabrio, ambele cu 4 locuri iar ca motorizari: un „ 6 in linie” de 2.8L care dezvolta 101 CP precum si un V8 tipic american de 4.2L care furniza 164 CP. Catre sfarsitul anului 1964 acesta din urma a fost inlocuit cu unul de V8 de 4.7L care era oferit in 3 variante de putere 200, 225 si 271 CP. Capacitatile erau exprimate in cubic inch de unde si versiunile 260; 289 si 289HP.

Daca stilul original si remarcabil a sedus pe loc numerosi cumparatori, partea mecanica provenea in mare parte de la modelul compact familial Falcon. Mustang-ul era conceput dupa solutia clasica: motor amplasat in fata longitudinal si transmisie pe rotile din spate. In standard era oferita o cutie manuala cu 3 trepte iar optional una manuala cu 4 trepte sau automata tip „Cruise-O-Matic” cu 3 trepte. Suspensia fata era cu roti independente si arcuri elicoidale iar cea din spate cu axa rigida si arcuri lamelare. Sistemul de franare era servoasistat fiind prevazut cu tamburi la ambele punti, optional cu discuri pe fata. Directia era de tip cu circuit de bile, servoasistata optional. Spre deosebire de modelul Falcon, specialistii de la Ford au conceput pentru Mustang un sasiu usor si rigid asa cum trebuia pentru un model cu pretentii sportive.

In primavara anului 1965 este lansata o noua varianta de caroserie coupe „ Fastback” care avea o linie sportiva foarte reusita si oferea 4 locuri la interior. In cursul acelui an a fost introdusa o noua motorizare de baza de tip „6 in linie” de 3.3L(120 CP) precum si o versiune sportiva denumita GT care oferea suspensii mai ferme, dotate cu bare antiruliu, directie cu demultiplicare mai scurta si frane cu discuri pe puntea fata in standard. Versiunea GT dispunea de o motorizare V8 de 4.7L(225CP) si se remarca la exterior prin noua grila fata cu faruri suplimentare si jantele din aliaj cu design sport. Tot in 1965, pilotul si preparatorul american Carroll Shelby a prezentat versiunea GT 350 Fastback produsa in serie limitata si al carui motor V8 de 4.7L dezvolta 306CP in versiunea de strada si 360CP in cea de competitie.

In anul 1966 s-a consemnat recordul de vanzari pentru Ford-ul Mustang cu 607.568 de exemplare vandute iar catre sfarsitul acelui an de pe benzile de montaj este produs exemplarul cu numarul 1 milion. In cursul aceluiasi an interiorul a beneficiat de o noua plansa de bord si au fost oferite noi dotari.

In 1967 modelul a beneficiat de un prim facelift fiind operate retusuri la exterior si interior in timp ce dimensiunile exterioare au fost usor majorate. Cu aceste modificari, Ford-ul Mustang intra in categoria Muscle-car. In acelasi timp sunt prezentate noi versiuni de echipare mai luxoase si oferite noi dotari. In acelasi an este lansata o noua versiune sportiva denumita 390GTA Fastback si echipata cu un motor V8 de 6.4L care dezvolta 320 CP si permitea o viteza maxima de 220 Km/h si acc. 0-100Km/h in 7.5 sec. Tot in 1967 sunt lansate versiunile super sport dezvoltate de Carroll Shelby si fabricate in serie limitata: GT 500 si GT 500KR(King of Road) dotate cu un motor V8 de 7L care dezvolta 360 si respectiv 400CP permitand o viteza maxima de circa 240km/h si acc. 0-100km/h in 6.8 –6.5 sec.

Pe langa succesul comercial, Ford-ul Mustang s-a remarcat si in competitiile sportive cu motor, reusind sa castige in campionatul automobilelor de turism modificate (NASCAR) cu versiunile preparate de Caroll Shelby in 1965, 1966 si 1967 precum si la categoria „turism” in turul Frantei in 1964 prin pilotul belgian Jacky Icks sau in zilele noastre castigarea campionatului Grand-Am Koni Challenge la editia din 2008 si 2009 atat la piloti, echipe cat si la constructori. Totodata Mustang-ul a fost distribuit si in cateva roluri cinematografice: in „Goldfinger” cu actorul Sean Connery in rolul agentului James Bond (1964), in „Lt. Bullitt” interpretat de actorul Steve McQueen (1968), in „Jandarmul se insoara” cu Louis de Funes (1970), in „Diamonds Are Forever” cu James Bond interpretat de Sean Connery (1971) sau in ”Dispari in 60 de secunde” cu Nicolas Cage(2000).

Ford-ul Mustang s-a aratat a fi un foarte reusit model coupe de turism, succesul sau comercial confirma fara drept de apel acest lucru. Datorita succesului primei generatii Mustang, Ford a continuat traditia cu urmatoarele generatii lansate in 1974, 1979, 1994 si 2005 iar in luna aprilie 2008 a fost fabricat exemplarul cu numarul 9 milioane.

Multumita acestei traditii, Ford-ul Mustang ramane cel mai „construit” model sport din toate timpurile fiind un automobil remarcabil, emblematic pentru concernul Ford si in acelasi timp pentru industria americana de automobile.

Magazinulcolectionarului.ro a pus la dispozitia publicului din Romania, macheta Ford Mustang GT-500 Shelby Cobra la scara 1:8, kit construibil format din 100 de numere de aparitie, cu detalii uluitoare, realizate cu acuratete. Se poate achizitiona din stoc in mai multe variante, va invitam in categoria machetei, unde puteti gasi descrierea produsului, instructiuni de montaj pt fiecare numar de aparitie, inclusiv montajele video facute de colegul nostru Steve. Fiecare numar de aparitie este postat cu stoc epuizat, pt info (instructiuni de montaj, prezentarea pieselor ce apar in numarul respectiv si filme cu montajele respectivelor piese). Pt informatii in plus am creat si grupul machetei pe Facebook