Te-ai intrebat vreodata cand au aparut primele machete? Daca esti pasionat de asa ceva este posibil sa te fi interesat despre asta, dar sunt multi care nu stiu ca aceste machete pe care le colectionam astazi au un istoric destul de vechi.

Stii acele machete din lemn bagate intr-o sticla? Machetele de nave cu panze din lemn dateaza inca din anii 1700. Machetele moderne pe care le stim astazi au inceput sa apara abia in anii 1930 cand pionierii machetelor au inceput sa proiecteze primele prototipuri de machete din plastic. Printre pionierii machetelor este Revell. Acestia au inceput cu primele machete acum 60 de ani, iar astazi sunt in topul pietei de machete in Germania si intr-o buna parte din Europa.

Machetele de plastic au inceput sa ia amploare in anii 1950 folosindu-se plastic topit prin injectie. Monogram a fost o alta companie care s-a lansat in 1945 si aveau ca activitate realizarea machetelor din lemn pentru avioane. Atunci cand machetele de plastic au inceput sa ia amploare cu Revell, cei de la Monogram au facut aceeasi treaba. Au urmat decenii de competitie intre cei doi pana cand acestia s-au unit in 1986. In anii 2000, Revell Monogram a fost achizitionata de Hobbico, dar a continuat sa lanseze modele de machete sub numele de Revell. La acest timp Revell oferea machete dupa masini, camioane, vapoare si avioane. In 2018 Hobbico a declarat falimentul, dar Revell Germania functioneaza in continuare.

 

 

Alte companii care dateaza din anii 1950 sunt Aluminium Model Toys (AMT) si Model Products Corporation (MPC). Acestea au fost in competitie de-alungul timpului pana ce au fost cumparate de Round 2 LLC. Acestia erau gigantii machetelor din America. In Japonia, Tamiya facea modele din lemn in 1940 si au tranzitionat spre plastic in 1959. Astazi producatorul este asociat cu cele mai calitative machete de pe piata, cunoscut in mare parte pentru modele din domeniul armatei, dar si pentru modele auto si kituri motorizate.

 

 

In 1961 Revell a dat de o problema in Statele Unite. Ajunsesera sa ofere machete de o asa calitate incat amiralul Hyman Rickover a considerat ca reproducerea submarinelor sub forma de macheta reprezentau un risc national pentru ca practic aratau exact cum sunt construite si practic ofereau rusilor informatii aproape 100% precise. Aceasta informatia a fost dovedita ulterior a fi neadevarata, pentru ca producatorul folosea doar informatii vizuale care se gaseau public.

Acest hobby a avut un apogeu pentru vremea respectiva, in ani 1960, unde se spune ca genera peste 100 de milioane de dolari anual. In 1966 producatorii de machete au inceput sa reproduca figurine si machete dupa cele mai populare seriale de la televizor, precum Star Trek sau filmul Back to the Future si binecunoscutul model auto, Delorean.

 

 

Dupa aceasta perioada, abia in anii 2016 acest hobby a ajuns la un nivel asemanator din punct de vedere al vanzarilor. In prezent avem machete din metal, plastic, lemn, cauciuc, etc. Acestea incep de la cele de calitate slaba pana la cele construite in cel mai mic detaliu, iar preturile sunt pe masura. Producatorii de machete sunt atat de implicati in industrie incat poti vedea machete reproduse dupa anumite modele intr-un timp foarte scurt dupa ce obiectul real a fost lansat pe piata.

In Romania, Ion Stoica este consemnat ca fiind primul roman care a construit un aparat cu care a participat, in 1896, la expozitia Societatii „Astra”, organizata la Sibiu, unde a demonstrat calitatile de zbor ale aparatului sau. Dar si ceilalti specialisti romani au inceput activitatea tot cu ajutorul unor modele. Traian Vuia experimenteaza cu multi ani inainte aeromodelele sale dotate cu tren de aterizare „pe roti”, aceasta solutie constituind o prioritate pe plan mondial. Pentru realizarea primului sau aparat, Aurel Vlaicu a realizat experimente demonstrative folosind modele actionate prin rssucirea panglicii de cauciuc. Acelasi lucru l-a facut Henri Coanda in 1907, cand a experimentat rachete inaintea realizarii unui motor cu reactie. George Ghica, in 1894, prezinta pe lacul Caldarusani un navomodel propulsat de un motor cu aburi, iar în 1898, Grigore Sturdza realizeaza demonstratii pe lacul Cismigiu, cu un navomodel actionat de un motor cu aburi adus din Marea Britanie. Profesorul Ion Stroiescu de la Politehnica din Bucuresti a utilizat machetele pentru studii aerodinamice si, in 1908, construieste un aeromodel cu motor cu reactie. (Sursa: Wikipedia)