Nu stiu cum sunteti voi, dar mie imi place sa vad progres si evolutie, toate astea la modul general, dar mai exact si atunci cand construiesc ceva. Nu suntem obisnuiti inca cu standardele altor tari mai civilizate unde oamenii chiar inteleg si stiu ce au in mare parte de facut, cumva totul venind de la sine, pentru ca sunt mult mai educati / invatati.

Chiar daca toti stim despre machetele alea pe care le gasim la Jumbo, Pepco si in benzinarii, lumea machetelor este mult mai mare decat stiu multi dintre noi/voi. Dar este cam ciudat, pentru ca in tara noastra se intampla multe chestii in premiera sau mult mai avansat ca in alte tari. Exemplu: internet de mare viteza si mult. In multe alte tari civilizate nu vezi internet asa rapid, nelimitat si la preturi atat de mici. Asa este si cazul machetelor. S-au facut niste studii de piata, s-au facut niste sondaje, s-a urmarit puterea de cumparare, iar marii producatori care sunt deja de multa vreme in alte tari, au decis ca putem incerca sa avem si in tara noastra, machete construibile la scari foarte mari. Astfel, printre primele au fost tancul sau elicopterul. In 2017 am avut primul contact cu o macheta construibila care reproduce una dintre cele mai cunoscute masini de pe glob si cea mai semnificativa pentru Romania: Dacia 1300. Multi au inceput colectia pentru nostalgie, pentru ca au trait cu masina, au avut masina. Multi sunt la fel de entuziasmati ca mine si le place sa construiasca, sa vada progresul si mai ales rezultatul. Sa astepti si sa vezi de la numar la numar cum ceva se intregeste asa cum apare in pozele de prezentare si cat de complexe sunt piesele.

 

 

La Magazinul Colectionarului am reusit sa aducem de la acelasi producator, dar nu destinate tarii noastre, Renault 8 Gordini sau Mercedes Benz SL300 Gullwing, dar si binecunoscutul Mustang din anii '60, modificat de Shelby. Dupa succesul machetei Dacia 1300, producatorul a decis ca poate continua la noi in tara cu modelul ARO 240, alt model semnificativ si reprezentativ pentru Romania. Probabil dupa ce se termina si aceasta colectie vor urma si alte modele romanesti.

In toate tarile din lume aceste tipuri de machete au in medie 100 de numere, se livreaza saptamanal si dureaza cel putin 2 ani. Aceste machete au ca scop sa te tina in priza, sa te faca sa iti doresti numarul viitor si sa vezi cum se completeaza cu fiecare numar, forma finala. Nu vorbim deloc despre bani, pentru ca pana la urma totul costa, iar faptul ca si aceasta macheta costa este alegerea ta daca vrei sa o incepi sau nu. Spuneam ca nu vorbim de bani pentru ca scopul care te atrage este sa iti placa sa o construiesti, nu sa te gandesti ca umpli buzunarul cuiva. Pana la urma asta este scopul unei afaceri, sa faci bani. Favoruri faci intre prieteni, afacerile difera.

 

 

De curand am dat de niste oameni prin Olanda care fac machete la scarile 1:8 si... 1:4. Adica masina aia este de 4 ori mai mica decat cea adevarata. Daca vi se pare mult o medie de 4000lei la o macheta 1:8, va spun ca acei oameni care fac la comanda orice model de masina, cer minim 2500E (12.500RON) pentru a-ti reproduce masina proprie. O lasi acolo si dupa 2 saptamani iei una mai mica, la fel, si o ai in vitrina. Asta este pretul de inceput. Primul pachet pentru macheta la scara 1:8 care este in detaliu la exterior, dar are geamurile mate, nu poti vedea interiorul si nici una dintre portiere nu este mobila. Pretul ajunge undeva la 6000E pentru o macheta detaliata la exterior si interior cu toate piesele mobile. Ce e si mai tare este ca ei fac si la scara 1:4, aceasta incepe de la 8500E in acelasi pachet ca si cea mai mica, deci nu vedem in interior, nu se misca si nu se deschide nimic. Peste pachetul maxim de la scara 1:8, la scara 1:4, oamenii ofera si pachetul Platinum, care face macheta functionala. Motorul are toate componentele celui original si functioneaza electric prin telecomanda.

 

 

Cat credeti ca o sa va coste o asa macheta? Ganditi-va,  unicat, functional, mare cat jumatate din masina adevarata. Va spun acum. Aproximativ  35000E. Totul este construit din metal, scaunele sunt construite ca cele originale, cu burete, cu centuri din material adevarat, etc. Machetele noastre, cele la care avem access, sunt foarte complexe si foarte calitative pentru pretul de doar 4000lei. Nu am facut inca un experiment sa vedem cam cum ar arata machetele cu toata colectia, toate piesele insirate undeva. Dar cred ca va puteti face o idee din poza articolului. Toate pozele din articol reprezinta machete la scara 1:8 sau 1:4 si sunt facute de cei de la: https://www.bigscalecars.com/

 

 

Cum e? Vi se mai pare ca dureaza mult si ca pretul este prea mare? Cum spuneam intr-un articol anterior, costul machetelor depinde foarte mult de producator, de dimensiuni, calitatea materialelor, nivelul detaliilor si multe altele.