Chiar daca o buna parte din primele autovehicule nu aveau plafon la inceputuri, pe masura ce viziunea si posibilitatile au evoluat, producatorii au inceput sa adauge si plafon la noile modele. Primul model auto din istorie care a intrat pe linia de productie cu un plafon retractabil automat, a fost Peugeot 401 Eclipse. Acesta a fost lansat in 1934 si pana in 1935, Peugeot a vandut peste 10000 de exemplare.

Ce este o masina cabrio? Ii mai putem spune decapotabila, convertible, cabriolet, si toate astea se refera la faptul ca clasicul plafon pe care-l avem deasupra capului intr-o masina, se pliaza automat sau manual in portbagaj. In principiu, majoritatea acestor masini sunt niste coupe-uri cu plafon retractabil. Pentru ca plafonul ocupa cam jumatate din portbagaj cand este pliat, automat si caroseria trebuie sa fie cumva maricica. Desigur, sunt si modele cabrio, care se trag din modele mai mici sau chiar foarte mici. Producatorii au facut multe experimente pe parcursul anilor si practic putem vedea un astfel de sistem si la un Ford Ka sau un Audi A3. Asa cum si termenul de coupe a evoluat cumva in mai multe laturi si partea de cabrio a deviat putin de la conceptul initial. Sunt modele ale caror plafoane doar gliseaza inspre spate, practic raman lateralale, dar tot acoperisul se duce spre spate, un exemplu ar putea fi Fiat 500, care si la primul model avea un sistem textil prin care o buna parte din plafon ramanea descoperit. Alte exemple mai recente, ar fi Smart ForTwo, acesta avand tot in tavan din prelata care se gliseaza spre spate. Masinile decapotabile sunt in general gandite pentru tari si regiuni mai calde, mai putin ploioase, nefiind cele mai potrivite pentru o masina de zi cu zi.

 

 

Pentru a lansa pe piata masini decapotabile, producatorii trebuie sa lucreze foarte mult la siguranta masinii prin alte metode, acestea ramanand practic fara cea mai de pret structura de rezistenta: acoperisul. Pe langa acoperis, masinile decapotabile raman si fara stalpii de resitenta din mijloc si din spate, iar cei din fata care gazduiesc parbrizul devin mai vulnerabili neavand o continuitate pana in spatele masinii (pasajele laterale / stalpii). Pentru a mentine o siguranta pe cat posibil acceptabila pentru standardele si reglamentarile legale, in principu masinile decapotabile au niste tevi prinse in structura masinii in spatele tetierelor din spate, astfel in caz de rasturnare, acestea vor fi mereu mai sus decat capul pasagerilor, practic masina ramanand pe acele tevi. Alte masini mai scumpe sau mai noi, ofera posibilitatea ca acele "proptele" sa se ridice si sa mentina astfel masina rasturnata cu mult mai sus fata de tetiere si nivelul capului unui pasager. Toate astea desigur, ar functiona daca cei din spate ar purta centuri sau chiar si cei din fata pentru decapotabilele cu 2 locuri.

 

 

Plafonul rabatabil, cel clasic, poate sa fie de 2 feluri: hardtop sau softtop. Hardtop este atunci cand plafonul este practic construit din tabla si arata ca o masina aproximativ ca o masina normala cand este inchisa, plus ca ii ofera mai multa siguranta si rezistenta in timp masinii. Asa cum spuneam, in general sunt fabricate pentru tarile cu o clima mai generoasa, chiar daca sunt de gasit oriunde in lume. Softtop-ul pe de alta parte este un plafon fabricat dintr-o prelata, mai mult sau mai putin rezistenta, mai mult sau mai putin captusita, mai mult sau mai putin aspectuoasa pe interior si exterior, depinzand de gama de pret a masinii. Aici vorbim de mai putina izolare fonica si termina, de o structura mai putin rezistenta, desi din experienta pot spune ca si la masinile mai ieftine cu un astfel de plafon, este destul de bine construita, chiar daca pare un schelet invelit intr-o prelata. Masinile decapotabile, pot fi cele de tip roadster sau spider, carora li se poate indeparta partea de sus a plafonului si ori o lasi acasa, ori exista multe modele carora le incape in portbagaj. Automat portbagajul devine inutilizabil complet. Un model care are loc special pentru a depozita bucatica de plafon care se detaseaza este noul Corvette C8. Portbagajul ramane astfel nefolosit, insa totodata este mai mic pentru a face loc acelui compartiment special pentru plafon.

 

 

Aceste masini sport "de fite" pot fi gasite in zeci sau sute de variatii de modele si tipuri, care au aparut de-a lungul istoriei. Cu mecanisme mai mult sau mai putin sofisticate, ceva mai pretentioase in timp din punct de vedere al mentenantei, masinile decapotabile sunt foarte interesante pe drumuri lungi, folosind un deflector care acopera scaunele spate, pentru ca vantul "sara" peste masina si sa nu il simti in interior. Fara acel deflector, sigur vei cobori din masina cu parul in toate partile. Totodata, daca te prinde ploaia in mers, in mare parte nu te vad uda, toata apa se va duce peste masina din cauza vitezei si a parbrizului, treaba care nu se intampla si cand trebuie sa te opresti la semafor. Mecanismul de decapotare in general functioneaza pe baza hidraulica, ceea ce inseamna ca vorbim de un sistem inchis cu ulei hidraulic, la fel ca la frane, care pierde din presiune in caz ca se defecteaza sau se sparge vreun furtun si plafonul nu va mai functiona, ba chiar va ramane blocat unde pe parcursul deschiderii/inchiderii.

In mare parte, o masina decapotabil merita sa o ai in garajul tau, insa nu as recomanda sa fie singura masina, mai putin in cazul uneia hardtop, dar din nou portbagajul ramane o problema. Daca totusi nu este cazul, in magazinul nostru vei gasi o gama variata de modele de machete decapotabile de diferite tipuri, din diferiti ani.

Viziteaza categoria Cabrio: https://magazinulcolectionarului.ro/machete-auto/clasa-auto/cabrio