Cadillac este un producator foarte cunoscut in toata lumea, insa doar peste ocean este considerat ceva comun. Cadillac exista pe piata auto din 1902 si a fost detinut initial de Ford (Henry Ford Company la vremea aceea). Ca orice alt producator auto si Cadillac a trecut prin razboi si consecintele acestuia, dar si cele post razboi. Cadillac a fost dintotdeauna considerata o masina de lux din clasa celor serioase. Orice model Cadillac are o alura specifica producatorului, iar acestia si-au pastrat linia pentru fiecare categorie.

Un model foarte important din istoria producatorului este Cadillac Deville. In realitate, o "sufragerie" de aproape 6 metri lungime si 2 latime si o frumusete inegalabila. Nu stim exact cum erau considerate aceste modele clasice, cand erau de actualitate, insa cu siguranta in prezent le vedem ca niste opere de arta. DeVille a fost fabricat incepand cu 1958, insa un concept al acestuia a fost prezentat in 1949. Era printre primele Coupe-uri cu plafon care nu avea stalpul de pe mijloc, astfel cu toate geamurile coborate toata partea laterala era goala. Modelul este derivat din predecesorul sau Cadillac Series 62.

 

 

In 1959 a aparut prima generatie a modelului DeVille. Era o masina de 5,7 metri lungime si peste 2 metri latime, dar si peste 2 tone. Era construt in care aripile spate aveau niste proeminente precum aripa de rechin. Trend imprumutat de multe alte modele din acele vremuri. Motorizarea era de 6.3 litri cu 8 cilindri in V si o putere impresionanta de 325cp. Toate acestea erau posibile cu ajutorul unei transmisii automate cu 4 viteze. Ca optiuni standard amintim: frane si directie hidraulice, cutie automata, lampi marsarier, stergatoare, discuri de frana, oglinzi laterale, filtru de ulei, geamuri electrice si scaune electrice. In cei 2 ani de cariera, prima generatie a primit si un facelift.

 

 

Dupa doar 2 ani de fabricatie, Cadillac a considerat ca un model imbunatatit trebuie sa fie a doua generatie. Astfel au construit un model ceva mai rotunjit intre anii 1961 si 1964. Generatia a doua avea multe elemente vizuale schimbate, insasi caroseria era total noua. Printre primele schimbari se puteau observat stalpii din fata care erau indreptati acum spre partea din spate si nu aproape drepti ca la prima generatie. Aceasta generatie a primit un facelift dupa un an si un altul dupa inca un an. Pana la finalul productiei a mai aparut un facelift. Aceasta generatie a avut doua motorizari, una de 6.4 litri imbunatatita fata de cea precedenta si una de 7.0 litri propulsata de alt tip de cutie automata, de data asta cu 3 viteze. A doua generatie avansase la categoria lux, incluzand optiuni vizuale fabricate din lana, piele sau nylon.

 

 

Incepand cu 1965, DeVille primeste o a treia generatie si de-alungul celor 5 ani de fabricatie a primit imbunatatiri de tip facelift in fiecare an. Aceasta generatie era cu mult diferita fata de cele precedente, farurile erau acum orientate vertical fata de cele orizontale si aripioarele din partea din spate dispar. Aceasta generatie pastreaza motorizarea de 7.0 litri si adauga inca una de 7.7 litri. Ambele construite in format V8 si 375cp pentru cea mai mare. Pentru asemenea motorizari, masina trebuia sa fie foarte mare, cel putin partea din fata. In ultimii doi ani de fabricatie ai acestui model, DeVille a primit din nou faruri pe orizontala.

 

 

Cea de-a 4 a generatie a fost fabricata tot in decursul a 5 ani si a primit bineinteles imbunatatiri in fiecare an. Design-ul devenea din ce in ce mai rotunjit si mai calitativ, iar motorizarile cresteau. Ultimul model al acestei generatii a primit o motorizare de 8.2 litri. O cilindree pe care in ziua de astazi o vedem doar la masini ca Bugatti sau Dodge Viper.

 

 

A 5 a generatie arata mai mult ca un Facelift pentru cea din urma, dar primeste imbunatatiri majore. Primele schimbari sunt motorizarile. Motorizarile devin variate si pentru prima data apare una diesel: 4.1 litri V8, 4.1 litri V6, 6.0 litri V8, 7.0 litri V8 si 5.7 litri V8 diesel. Apar si 3 cutii de viteze automate. Din nou, Cadillac aduce imbunatatiri vizuale in fiecare an din cei 7 in care a fost in productie. Cu acest model au venit si alte modificari din punct de vedere vizual: dimensiunile si greutatea.

 

 

Chiar daca altii in 1993 ofereau masini cu formele moderne pe care le stim acum, Cadillac inca producea design-uri imbatranite. Imaginea Cadillac a fost intotdeauna mai serioasa. A 6 a generatie a fost fabricata timp de 8 ani, iar motorizarile gigantice au disparut. Acum avem de-a face cu motorizari de pana in 5 litri. Si cu aceasta generatie, formele s-au rotunjit, dimensiunile au scazut, iar pentru prima data greutatea scade mult sub 2 tone. Cu aceasta generatie, Cadillac incheie productia de caroserii Coupe ale modelului.

 

 

Ajungem in 1994, cand DeVille era o masina cu 4 usi motorizari de 4.6 si 4.9 litri V8 si aproape 300cp. De data aceasta a primit doar un singur facelift in cei 5 ani de productie. Masina devenea deja moderna, chiar daca inca pentru 1999 era cu mult in urma ca design fata de altii.

 

 

Ajungem si la ultima generatie a acestui nume. Cadillac a fabricat intre 2000 si 2005 ultima generatie a iconicului model DeVille acesta fiind oferit cu o singura motorizare de 4.6 litri V8 si o cutie automata cu 4 viteze. Acesta oferea tehnologie GM, avea un design mai sportiv si un coeficient aerodinamic mult mai bun fata de generatiile anterioare. Era prima masina din istoria auto care oferea vedere cu infrarosu pe timp de noapte de serie. Acesta oferea informatii pe head-up display-ul proiectat pe parbriz. Primele masini americane care ofereau iluminat de tip LED, functii care abia de curand au devenit standard.

 

 

Incepand cu 2006, Cadillac a redenumit modelul DeVille in DTS, urmand ca pana in prezent sa ajunga la numele de XTS (imagine jos).

 

 

Machete ce reproduc a 3 a generatie a modelului Deville pot fi gasite pe magazinul nostru la scara 1/18 in varianta cu plafon sau decapotata. Aceste machete statice sunt reproduse de KK Scale. De asemenea, SunStar a reprodus si ultima generatie sub forma de limuzina, tot la scara 1/18.

Pentru mai multe detalii si comenzi, vizitati linkurile de mai jos:

Cadillac Deville Convertible 1968 (capotat) - https://magazinulcolectionarului.ro/cadillac-deville-convertible-1968-macheta-auto-scara-1-18-verde-metalizat-kk-scale
Cadillac Deville Convertible 1968 (decapotat) - https://magazinulcolectionarului.ro/cadillac-deville-convertible-1968-macheta-auto-scara-1-18-rosu-window-box-kk-scale
Cadillac Deville 2004 Limuzina - https://magazinulcolectionarului.ro/cadillac-deville-limousine-2004-macheta-auto-scara-1-18-negru-limuzina-window-box-sun-star