Renault este unul dintre cei mai cunoscuti si mai vechi producatori din industria auto. Intrat pe piata in 1899, compania franceza produce incepand de la masini foarte mici, pana la camioane, autobuze si chiar si motoare de avioane. Este pe locul 9 in topul celor mai mari producatori auto din lume din punct de vedere al volumului de exemplare. Prima masina Renault care a aparut vreodata a fost Renault Voiturette
La fel ca majoritatea producatorilor auto si Renault detine o divizie sport. Daca in primul articol am vorbit despre divizia M de la BMW, acum este momentul pentru divizia Renault Sport sau RS. Renault Sport este cunoscut si pentru activitatea din Formula 1 si Formula E, dar si pentru raliuri. Renault Sport este sigla pe care o vedem pe cele mai sportive variante ale anumitor modele din gama Renault: Clio, Megane, Twingo si alte mici implicari in modele ca Sandero si Fluence. Cele mai cunoscute si vandute sunt modelele Clio si Megane.
Primul model RS din gama Clio a aparut in 1998 si a avut un motor 2.0 aspirat cu 4 cilindrii si 170 de cai putere. Acest model a avut si submodele denumite 172, 172 Cup, 182, 182 Cup sau 182 Trophy, fiecare primind imbunatatiri de putere. Cu modelul din 2006, Clio RS a primit si o turbina si un motor revizuit tot de 2 litri insa puterea a ajuns la 200 de cai putere. A 4 a generatie de Clio a fost un salt foarte mare atat din punct de vedere al tehnologiei, cat si al calitatii si al designului. A fost perioada in care Renault a explodat din punctul asta de vedere si a ajuns sa creeze masini cu standarde asemanatoare masinilor mult mai scumpe. Renault Clio este cel mai vandut model din clasa sa. Motorul generatiei a 4-a a scazut din punct de vedere al cilindreei odata cu evolutia tehnologiei, astfel dintr-un motor 1.6 turbo, Renault Sport a scos tot 200 de cai putere sau 220 de cai putere din versiunea mai puternica numita RS Trophy. Ultima generatie de Clio care abia se lanseaza acum, nu are inca o versiune RS si nici vreo specificatie oficiala despre un presupus model sport.
Fratele sau mai mare Megane a primit cu Renault Sport un tratament asemanator. Primul Megane RS a aparut mai tarziu ca fratele sau mai mic, prin 2004, fiind bazat tot pe a 2 a generatie a modelului. Primul Megane RS a fost vandut doar in varianta hatchback cu 2 usi acesta oferind un motor 2.0 turbo cu 4 cilindrii si 225 de cai putere. Acelasi model a primit si varianta F1 cu 230 de cai putere, folosind elemente de design si coloristica putin redesenate. Renault Sport a construit la aceasta generatie si un model Trophy gandita pentru curse de raliu, aceasta folosind un motor de 3.5 litri V6 de 330 cai putere. In 2010, odata cu a 3 a generatie de Megane, Renault trece la un alt nivel din toate punctele de vedere, iar Renault Sport transforma banalul Megane Coupe intr-o varianta de 250 de cai putere tot dintr-un motor de 2 litri. Acesta are frane Brembo, un body kit foarte agresiv si jante pe 18. La fel ca in cazul lui Clio si acest Megane a aparut in perioada in care nivelul masinilor Renault a ajuns la alte standarde. Pe parcurs, acest model a primit si versiuni imbunatatite, cea mai puternica numita Trophy R (RS 275), a primit 275 de cai putere. Renault a lansat in 2017 cea de-a 4 a generatie al faimosului model Megane RS, acesta avand un motor mai mic de data asta, de 1.8 litri turbo cu pana la 300 de cai putere. La aceasta generatie s-a adaugat si tehnologia 4CONTROL, imprumutata de la modelul Laguna Coupe din 2008, prin care rotile din spate se curbeaza in acelasi timp cu rotile din fata pentru viraje mult mai precise. Deci daca vedeti modele noi de Renault cu rotile din spate virate, nu va speriati, nu sunt stricate, doar au tehnologia 4CONTROL.
Ca idee, toate modelele Megane RS inclusiv ultimul, au cel mai mic timp scos pe celebrul Nurbugring la categoria hot-hatch cu tractiune fata (hatchback puternic). Mai mult, toate cele 3 modele sunt in acel top, modelul precedent fiind pe locul 5, in varianta Trophy R, acelasi model in varianta Trophy pe 8 si ce la mai puternic model din prima generatie, pe locul 9. Deci din 10 masini ale topului, 4 sunt Renault Megane RS.
Ne-am aprins aici putin cu masini puternice, agresive si luxoase, dar trebuie sa vorbim putin si de oile noastre. Printre multe modele noi care ne-au venit anul acesta se numara si ultima generatie a modelului Megane RS. Cea mai puternica varianta a modelului Renault Megane se poate comanda la scara 1:18 si este reprodus ca macheta statica de compania Ottomobile. Pe langa acest exemplar exceptional, avem si cateva modele de la raliu de la modelul Clio, dar si alte modele clasice de Renault. Plus, masini de Formula 1 si chiar si camioane.