Saab a fost printre producatorii auto care nu au reusit sa ramana pe linia de plutire pana in prezent. Este un producator care se incadra intre nisa, cunoscatori si exclusivism. Nu erau masini pe care le vedeai cate 5 intr-o intersectie, erau masini care aveau propria identitate, cu un design distinct, atat interior cat si exterior. Acest brand a fost detinut de multe companii importante, printre care Scania, General Motors si Spyker. Ultima data SAAB a apartinut unei companii care se ocupa cu vehicule electrice, insa General Motors a refuzat in totalitate sa dea licentele mai departe. Astfel, SAAB Automobile AB si-a vazut sfarsitul undeva prin 2014, cand NEVS (National Electric Vehicle Sweden) a pierdut drepturile de a produce vehicule sub numele de Saab.
Pentru Saab Automobile AB, drumul s-a oprit acolo, cineva nu a dorit ca brandul sa mearga mai departe in domeniul auto, General Motors fiind probabil principalul vinovat. Acestia stiau foarte bine ca Saab detinea niste tehnologii imprumutate de multe branduri, atat ca sistem de tractiune, cat si motoare sau alte concepte. Saab are o istorie foarte lunga, incepand de prin 1945 cu modele distincte si frumoase, care vor ramane in istorie. In prezent Saab exista doar pe partea de aeronautica, asa cum a si inceput de fapt. Pe langa Saab, a existat si divizia Saab Aero, un fel de M de la BMW sau S de la Audi, care echipa modelele existente cu diverse schimbari de aspect sau performanta. Saab a fost printre primii care au introdus motoarele Turbo, motoare foarte fiabile si apreciate, cu tehnologii de care General Motors se foloseste chiar si in prezent.
Printre cele mai cunoscute modele din istorie, amintim: Saab 92, 93, 94, 95, 96, 97, 600, 900 si primele modele moderne 9-3, 9-5 sau prima incercare de a intra pe segmentul SUV, 9-7X si 9-4X. X-ul a fost implementat si pe modelele mici si venea desigur de la tractiunea integrala. Ultimii ani in care se chinuia sa ramana la suprafata a fost dedicat modelelor 9-3 si 9-3X, dar si ultima generatie de 9-5 si suv-uletul de clasa mica 9-4X (imagine sus). Ultimele generatii au fost apogeul brandului, niste modele foarte frumoase care au rezistat foarte putin. Spre exemplu 9-3 a fost cel mai longeviv, dar a doua generatie si ultima de 9-5 a rezistat doar 2 ani, iar 9-4X (imagine jos) doar cateva luni, pana Saab a intrat in faliment si productia s-a sistat. Aceste modele se gasesc pe piata second hand la niste preturi maricele pentru ca sunt foarte, foarte rare. Un exemplar de 9-5 cu motorizare de top 2.8T V6 330CP poate ajunge si la peste 25000E.
Modelul care a vazut lumina zilei pentru doar cateva luni, a reusit sa se vanda in destule exemplare incat sa existe si acum de vanzare pe piata second hand. Este vorba de Saab 9-4X, care a fost produs din iunie pana in decembrie 2011 si folosea acelasi design interior si exterior ca noile modele de 9-3 si 9-5. Informatiile spun ca acesta a fost produs in maxim 600 de exemplare si folosea o platforma exclusiva GM, de aceea nu a primit licenta pentru productie dupa ce Saab a fost vandut catre Spyker.
Modelul Saab 9-4X a fost vandut in mare parte in Statele Unite si oferea motorizari ca 3.0 V6 cu peste 265cp, iar modelul Aero a primit motorizarea de top 2.8T V6 cu peste 300cp. Aceeasi motorizare se gasea si pe Saab 9-3X sau Saab 9-5. Aceeasi motorizare se gaseste si la varianta de performanta a modelului Opel Insignia, denumit OPC si are 325cp. Aceest model rar, se vinde pe site-urile americane cu minim 15000$ si ajunge la peste 25000$.
De curand am reusit sa aducem si noi acest model sub forma de macheta la scara 1/18. Este o macheta de tip "closed" ceea ce insemana ca nu are piese mobile si este reprodusa de DNA Collectibles. Acest producator este mai nou in oferta noastra si se ocupa in mare parte cu modele rare, exclusive. O poti comanda, de aici: https://magazinulcolectionarului.ro/saab-9-4x-limited-edition-2011-macheta-suv-scara-1-18-visiniu-dna