In mare parte cam toti producatorii de automobile au si cate o divizie sport separata de modelele de baza. In acelasi timp si producatorii de machete au acces la acele modele si licentele aferente. Astfel povestim in articolul nostru putin despre una din cele mai cunoscute si respectate divizii din industria auto.
BMW. BMW este unul dintre producatorii care iti vin printre primii in minte atunci cand vorbesti despre masini. Mai mult de atat, chiar daca nu esti neaparat pasionat de masini, stii ca modelele de performanta fac parte din divizia M. Aproape fiecare model de baza are si modelul de performanta construit de divizia M. Avem modele incepand de la seria 1 pana la seria 8 si majoritatea au si modelul M. Exemplu: M2, M3, M4, M5, M8, etc. Alte modele care nu au un model M dedicat, au cel putin o alternativa pentru acesta. Spre exemplu, seria 1 nu are un M1, dar are o alternativa apropiata M135i care dispune de kit-ul exterior si interior si un motor puternic unde si-au bagat mainile inginerii de la divizia M.
BMW Motorsport GmbH cum se numeste divizia in varianta oficiala, a fost initial conceputa pentru masinile de curse, dar nu a avut succes intre anii 1960 si 1970. Timpul a trecut si divizia M a inceput sa produca variante de performanta ale modelelor de baza. Astfel in 1972, BMW Motorsport a inceput cu 35 de angajati si modelul proiect BMW 3.0 CSL. Pana in 1988 acestia aveau peste 400 de angajati si o prezenta considerabila pe piata auto. Primul model M pentru public a fost modelul M1, care astazi nu exista si nu poate reproduce ceea ce era initial. Modelul M1 a fost prezentat la Paris Motor Show in 1978. Spun ca nu poate fi reprodus pentru modelul actual al seriei 1, pentru ca cel de acum este doar o masina normala, iar modelul initial era o masina de curse, care nu ar fi acum practica pentru folosire zilnic. In 1979, masinile M au luat din nou o alta directie. Cu modelul M535i, BMW M GmbH cum a fost renumit in 1993, a inceput sa transforme modelele normale in modele de performanta.
In ziua de astazi, simbolul M nu se gaseste doar pe modelele de performanta, ci poate fi gasit pe cele normale, BMW oferind astfel niste pachete bazate exterior/interior bazate pe modelul de performanta. Poti lua un BMW din seria 3 spre exemplu si ii poti adauga optional pachetul M interior si/sau exterior, insa motorizarea ramane cea de baza. O modificare in plus vine si la nivelul suspensiei. Un lucru care nu este foarte apreciat neaparat de entuziastii si impatimitii modelelor M, asa cum spune si fostul sef al diviziei M care s-a mutat la divizia de performanta a celor de la Hyundai. Seriile care nu au modele M autentice, primesc insa tratamentul M cu niste variante 90% full M Division. Modele care nu au avut niciodata un M autentic sunt: seria de lux de top 7, X2, etc.
Pentru ca toti producatorii au acum in curs de dezvoltate, modele electrice si cam asta se spune ca ar fi viitorul si BMW lucreaza la modele de performanta cu motoare electrice si probabil vom vedea si modele M cu aceasta sigla. Avantajele motoarelor electrice pe modele de performanta sunt: cuplul instant si liniar. Dezavantajele sunt consum rapid de curent.
Ca sa ne intoarcem pe domeniul nostru, in magazinul nostru online si fizic avem diverse modele din divizia M de la BMW, unele M autentic, altele care poarta sigla M. Toate modelele M, cat si alte modele BMW, aici: https://magazinulcolectionarului.ro/machete/auto?marca_auto=501