In trecut majoritatea masinilor aveau doar doua usi, intre timp acestea au devenit masini sport sau denumirea clasica, coupe. Coupe poate fi usor interpretat pentru toate masinile cu doua usi, insa in realitate un coupe este un sedan cu 2 usi. Producatori recunscuti in industrie pentru masinile sportive, mai ales pentru divizia M, avea si el la randul sau multe modele cu doua usi. Modelul care a prins si era moderna, dar care isi are inceputurile inca de la masinile pe care acum le consideram clasice, este sportiva seria 6.

 

 

Conceput in anii '70 cu lansarea oficiala in 1976, BMW Seria 6 se trage din iconicul BMW 2000 (imagine sus) si mai tarziu din BMW E9. Cand au primit denumirile moderne, numele de cod pe care il avea Seria 6 era E24, pentru prima generatie. Acest seria 6 era practic o combinatie intre sportivitatea lui BMW Seria 5 si optiunile premium ale lui Seria 7. Modelul E24 a stat pe piata pana in 1989 urmand sa fie inlocuit temporar de legendarul BMW Seria 8 al anilor '90. Tineti minte aceasta idee. Asa cum spuneam tragandu-se dintr-un sedan lung, se vedea clar lungimea masinii si frumusetea ei in acelasi timp. Modelul E24 venea cu propulsie spate si cu mai multe motorizari, toate cu 6 cilindri in linie: 2.8, 3.0, 3.2, 3.4 si 3.5. Modelul 635CSi (imagine jos) era si mai special, atat de special incat primea emblema M in fata sa, iar pe unele piese se vindea chiar drept M6. Puterile incepeau de la 184CP pana la aproape 290CP. Toate motorizarile erau pe benzinal, iar acest grand tourer s-a vandut in aproape 90000 de exemplare. Transmisia se facea prin cutii manuale initial cu 4 viteze, urmand sa primeasca 5 viteze si o cutie automata cu 3 viteze, ceva mai tarziu. Pe langa sportivitatea sa, atat ca motoare, cat si ca aspect, denumirea de grand tourer venea de la faptul ca acele caracteristici primeau si confortul si luxul unui BMW din gama de top. In 1982, acesta vine si cu un facelift, denumit de BMW, LCi, care primeste anumite restilizari, mecanica mai noua si motorizari imbunatatite.

 

 

BMW Seria 6 face o pauza pana in 2004, cand producatorul lanseaza pe piata probabil cel mai controversat model al sau, cel desenat si proiectat de Chris Bangle. Modelul nou care a stat pe piata intre 2004 si 2010 era cu totul o masina moderna, evoluata si adusa la zi cu tot ce putea BMW oferi la momentul respectiv, care dispune de atata tehnologie si optiuni premium, incat chiar si in prezent ofera cam ce vedem astazi in modelele noi sau ce nu vedem in multe masini noi. Vorbim despre: head up display (proiecte pe parbriz a anumitor functii ale masinii), faruri adaptive, soft close (usile se inchid singure daca nu sunt inchise corect), navigatie mare, scaune cu memorie si volan electric cu memorie, infrarosu pentru detectarea animalelor sau pietonilor in timpul noptii, pilot automat adaptiv (tine distanta fata de masina din fata), lane assist (mentine banda), trapa panoramica, etc. Acest model a fost primul seria 6 care primeste un model decapotabil, astfel modelul E63, schimba putin reteta initiala, adaugand si un E64. Este si primul grand tourer din lume care primeste un motor diesel. Astfel pentru a fi pe placul pietei si pentru a urma trendul, noul seria 6 primea un 3.0 diesel, pe varianta facelift (LCi) in 2008. Alte motorizari includeau 4.4 litri V8 benzina, 4.8 litri V8 benzina si un M6 cu 5.0 litri V10 (imagine jos). Pe langa aceste motorizari a aparut si un 3.0 cu 6 cilindri in linie care permitea astfel clientilor cu un buget mai limitat sa aiba o astfel de masina. Si acest model primeste tot propulsie spate cu cutii automate in mare parte, dar si cateva varianta manuale. Aici s-a pus accent si mai mult pe premium si confort.

 

 

Ajunge in 2011, cand BMW anunta un nou si ultim model de seria 6 asa cum a fost conceput initial. Vorbim despre Seria 6 F13 (imagine jos), care se abate mai mult de la reteta initial si pe langa modelul decapotabil (F12), primeste pentru prima data si o varianta in 4 usi (F06). Acest model face parte din ultimele trenduri denumite "coupe" in 4 usi, forma spate a plafonului fiind mai lasata. Acest model a fost conceput pentru a oferi sportivitatea unui Seria 6, dar cu partea practica de a avea 4 usi. Totodata dispar motoarele mari si apar cele de generatie noua: 3.0 turbo cu 6 cilindri si 315CP, 4.4 V8 twin turbo si 402CP si un altul de 444CP mai tarziu, dar si varianta M6 cu aceeasi motorizare imbunatatita pana la 553CP. Trendul ramane si primeste si un motor 3.0 diesel de 308CP cu doua turbine. Tehnologia avanseaza si avem de-a face cu propulsie spate sau tractiune integrala, dar si cutii automate cu 8 viteze, numai cutii automate. Modelul M6 primeste o cutie cu dublu ambreiaj sau una manuala cu 6 viteze in Statele Unite. Modelul F13 ramane pe piata pana in 2018 cu un LCi in 2015.

 

 

 

O istorie relativ scurta din punct de vedere al generatiilor comparativ cu alte modele, dar lunga in mare parte ca timp. Am spus putin mai sus sa tineti minte atunci cand Seria 6 a facut pauza si a fost inlocuit temporar de Seria 8, pentru ca asta se intampla si acum dupa 2 generatii. BMW a reinventat modelul Seria 8 intr-o noua generatie ultramoderna si renunta la modelul Seria 6 asa cum il stim din primele 3 generatii. Modelul Seria 6 nu a disparut de pe piata, insa acum este doar intr-o varianta hatchback de familie (imagine jos). Entuziastii chiar spun ca modelul Seria 8 este un Seria 6 rebranduit in Seria 8 pentru a trezi nostalgia si marketingul BMW.

 

 

 

In magazinul nostru se gasesc o buna parte din modelele mentionate in acest articol, la diferite scari, replicate de diferiti producatori.