Daca intr-un articol precedent vorbeam despre istoria Volkswagen si modelele cu care au inceput, in cel de acum vorbim despre primul model de performanta cu sigla GTI: Golf GTI

Printre primele modele moderne a fost cel care a inlocuit cu adevarat "Broscuta" si s-a numit Volkswagen Golf. Acesta, lansat in 1974 a primit in urmatorii 2 ani si un model de "performanta". Am pus in ghilimele pentru ca in prezent o motorizare de genul nu este considerata nici macar entry level, toate masinile de acum sunt mai puternice decat cel mai puternic model de atunci. Logic intr-un fel, dar ca idee. Modelul Golf GTI Mk1 a aparut in 1976 cu motor de 1.6 litri si 110 cai putere la 810kg, ceea ce putea ajunge la 0 la 100 in aproximativ 9.2 secunde. In 1982 modelul GTI a primit un motor 1.8 cu 112 cai putere. Primul model de GTI s-a vandut in aproximativ 500.000 de unitati. In toata cariera sa, dar mai ales dupa ce s-a trecut la motorul 1.8, VW Golf GTI Mk1 a primit cateva editii speciale: GTI Campaign, Pirelli, Plis, Trophy, Special, Rabbit si 16S Oettinger. Cel din urma avea si modificari: 136cp si 16 valve.

 

 

Modelul Golf GTI Mk2, construit pe a doua generatie a modelului Golf, a urmat succesul primului model. Cu 2 sau 4 usi, modelul hatchback, numit deja "hot-hatch", oferea tot un motor 1.8, initial cu 112cp, urmand ca in 1986 sa primeasca 16 valve si 139 de cai putere. Motoarele fiind aspirate natural. Modelele destinate Statelor Unite si Canada, au primit mai tarziu o varianta cu motor 2.0, imprumutat de la Passat si Corrado. In 1990 s-a lansat varianta GTI G60 cu motor 1.8 8 valve si supercharger.

 

 

Urmatorul model din seria GTI se bazeaza bineinteles pe generatia a 3 a. Acesta a primit motor 2.0 cu 150cp. Golful Mk3 a fost probabil cel mai putin apreciat model de pana atunci si probabil din toata istoria modelului. Modelul aniversar al variantei GTI, sarbatorea 20 de ani de la lansarea primului model. Si aceasta generatia a primit numeroase editii speciale pentru varianta de performanta. Golf Mk3 primea deja o parte din formele moderne pe care urmau sa le aiba urmatoarele generatii.

 

 

Dupa 7 ani de la lansarea modelului Mk3, VW a anuntat noul model de Golf care primea o caroserie noua, moderna, cu tehnologie mult mai evoluata si forme mult mai rotunjite. Este vorba de Golf Mk4. Acesta a fost fabricat intre 1998 si 2004. Varianta de performanta, GTI Mk4, a primit un motor cu turbina tot de 1.8 care propulsa masina la 150cp, mult mai repede ca cel cu motor aspirat de pana atunci. Cu modelul Mk4, VW sarbatorea 25 de ani de la lansarea primului model GTI, astfel editia 25th Anniversary a luat nastere. Printre modelele de performanta care au luat nastere in aceeasi perioada a fost si modelul R32. Un model care practic era peste modelul GTI, venea cu motor de 3.2 litri, si o putere de 240 cai putere, plus tractiune integrala. Alte caracteristici dedicate modelului R32 erau jantele de 18 inch, ESP, discuri de frana mai mari, trapa, faruri cu lupa si xenon, plus alte bari si praguri.

 

 

In 2003, Golful avea deja aceleasi linii moderne si tehnologie de varf (pentru vremea respectiva) pe care le vedem si astazi pe modelele actuale. Modelul Golf Mk5, scrie istorie ca cel mai apreciat, cumparat si apreciat model de pana atunci. Chiar si acum, este unul dintre cele mai folosite modele de masini. Modelul GTI Mk5, trecea la motorizare 2.0 turbo cu 4 cilindri si aproximativ 200 de cai putere. Acesta putea fi comandat cu cutie manuala sau primele variante de cutie automata DSG din istoria Volkswagen. DSG este cutia automata cu 2 ambreiaje, care a dat startul unei ere moderne in segmentul cutiilor automate. Fata de cutiile cu un singur ambreiaj, calculatorul cutiei pregateste al doilea ambreiaj ca sa schimbe viteza fara intreruperi si mult mai rapid. Si generatia Mk5 a primit un model cu un plus de performanta. Tot acelasi motor aspirat de 3.2 litri, de data aceasta puterea crescand la 250cp. Si modelul GTI Mk5 a primit o multime de editii speciale: Edition 30 (30 de ani), Fahrenheit Edition, Speed Edition, Pirelli Edition. Dupa acest model, VW a facut o nebunie fara precedent, A indesat un motor pe care-l gaseai doar pe cele mai scumpe si puternice modele din gama VW-Audi: 6.0 W12 bi-turbo de 650 cai putere. Acest motor a fost imprumutat direct de la Bentley Continental GT

 

 

Ajungem deja spre prezent unde Golf Mk6 devine baza pe care urmau sa se construiasca urmatoarele modele de atunci incolo. Modelul GTI Mk6, venea cu un motor 2.0 turbo cu 210cp si o acceleratie de la 0 la 100 in 6.9 secunde. Acesta primeste jante de 19 inch, tehnologie LED si un nou sistem de evacuare. In plus, VW schimba putin strategia. Renunta la deja invechitul motor aspirat pentru aproape toate modelele pe care a fost pus, de 3.2 litri si transforma varianta R32 in simplul "R". Acesta are acum acelasi motor de la varianta GTI insa aduce imbunatatiri pe partea de performanta. Modelul Golf R propulseaza clasicul GTI la 270 de cai putere, un nou design exterior si alt interior pe partea de scaune si volan. Cu aceasta generatie, VW aduce o noua editie, Golf GTD, care este practic un Golf cu motor TDI, imbunatit din punct de vedere al performantelor, fata de acelasi motor pus intr-un model de baza dar cu aspect de GTI. Modelul Golf Mk6 a fost fabricat intre 2009 si 2013.

 

 

Penultimul model din seria Golf, care tocmai a fost inlocuit de cea mai noua generatie, primeste si el o varianta GTI. Fabricat intre 2013 si 2019, Golf Mk7 nu se schimba foarte mult fata de generatia anterioare, din punct de vedere al platformei si al design-ului. Tendintele VW de la aceasta generatie in sus, tind spre linii mai ascutite si mai drepte, lasand in urma formele rotunjite. Modelul GTI Mk7 a ajuns la o putere de 220cp cu aceeasi motorizare 2.0 turbo. Motorul a fost imbunatatit si adus la conformitate cu normele EURO. Modelul R ajunge la 300cp, produsi in continuare cu ajutorul tractiunii 4MOTION. Si modelul Mk7 primeste o varianta diesel GTD cu aspect de GTI. Totodata, modelul Mk7 primeste si un facelift major la interior, numit Mk7.5. Acesta rupe cumva designul cu care ne-am obisnuit inca de la modelul Mk5 si face tranzitia intre vechiul design si ceea ce va urma.

 

 

Ajungem in prezent, unde VW ajunge la generatia a 8 a, a modelului care a schimbat pentru totdeauna industria auto in anii '70. Modelul de performanta GTI Mk8 abia a fost lansat oficial in urma cu cateva zile. Acesta ofera aceeasi cilindree de 2000 cmc, dar ajunge la o performanta de 245cp. Modelul R o sa aiba o putere de peste 300 de cai putere, iar cel diesel GTD ajunge acum la 200 de cai putere. O noutate in gama GTI este modeul GTE, o varianta cu motor 1.4T si sistem hibrid care produce 245cp. Acesta este primul model de Golf care se schimba radical fata de generatiile anterioare. Ca idee, pana la Golf 7.5 interiorul a fost aproximativ la fel incepand cu Golf 5. Golf 8 este primul model care transforma interiorul si o parte din exterior, in ceva nou. Acum bordul este mult mai simplu, totul intamplandu-se pe ecranele tactile care formeaza sistemul de entertainment si "ceasurile" de bord. La nivelul exterior, totul s-a transformat in partea din fata, primind alte faruri, cu forme deosebite si alt design pentru noile bari.

 

 

Volkswagen Golf a facut istorie in industria auto inca de la aparitie, fiind etalonul atunci cand vine vorba de masini din segmentul hatchback. In cei aprope 50 de ani de viata a modelului, a tinut pasul cu evolutia si tehnologia si a deschis noi drumuri pentru alti producatori care au urmat exemplul cu modelele proprii. O parte din modelele VW Golf si chiar si modele GTI, poti fi gasite pe site-ul nostru sub forma de machete la diferite scari si diferite generatii.

Volkswagen a pregatit un video in care ne arata stramosul ultimului model in actiune, alaturi de noul model: