Traim in era SUV-urilor (si a masinilor electrice, ca sa nu se supere Elon Musk pe noi) si nu pare ca utilizatorii isi vor schimba preferintele prea curand. Orice producator auto are cate un astfel de vehicul in oferta sa. Oricine iti poate spune ca cererea de astfel de vehicule este in floare si se cauta din ce in ce mai mult.

Ganditi-va doar ca Lamborghini a scos un SUV, Bentley la fel, chiar si Rolls Royce. Zvonuri spun ca pana si Ferrari ar putea sa lanseze un astfel de vehicul. In urma cu niste ani, cand ne refeream la astfel de masini, le spuneam "masini de teren", "jeepuri". Jeep-ul este marca, dar autovehiculele lor au o amprenta foarte mare in industria auto, astfel incat s-a creat pana si un termen de referire la aceasta categorie auto. Termenul SUV este ceva mai nou si inseamna Sport Utility Vehicle. Adica un fel de vehicul pe care il poti folosi si sportiv, atat ca aspect, performante, capabilitati (off-road, teren accidentat, etc), dar si utilitar, practic, etc.

Atunci cand vorbim despre SUV-uri, gasim astfel de modele chiar si la marca autohtona Dacia. Detinuta de Renault, conducerea acestei companii a decis ca se poate introduce si pentru marca noastra un astfel de autovehicul. Astfel in 2009 spre sfarsit a luat nastere Dacia Duster. Folosit si in multe alte tari chiar cu emblema Dacia sau Renault, dar si modificat sub forma de Nissan (pentru ca grupul este numit Renault-Nissan), Duster a prins foarte bine la public, vezi Dustere peste tot fara indoiala. Prima generatie (imagine jos) a fost lansata in 2010 pentru public si a ajuns de curand la a 2 a generatie. La baza sta clasicul Logan, ca platforma, interiorul este aproximativ asemanator, caroserie fiind diferita si inalta. Duster imprumuta multe motorizari de la Renault si ofera chiar si tractiune integrala. Tractiunea integrala este imprumutata de la Nissan. Prima generatie a primit dupa 3 ani si un facelift, care a adus schimbari vizuale atat in partea frontala, cat si in partea din spate. Model noi de jante si un interior putin modificat. In plus, Renault a lansat si un nou motor pentru acest model, 1.2 turbo cu 125cp. Dacia Duster ofera chiar si sistem de siguranta avansate: ABS, controlul stabilitatii, controlul tractiunii, controlul subvirarii. Primul model a primit 3 stele la testele de coliziune din 2011. Din punct de vedere al motorizarilor avem urmatoarele (nu toate au ajuns si la noi in tara): 1.2T 125cp, 1.5 DCI cu 86, 105 sau 110cp, 1.6 105cp, 2.0 135cp si 1.3Tce 158cp.

 

 

Printre cateva editii speciale care au primit optiuni noi, care au ramas in oferta ulterior au fost: climatronic, scaune incalzite. In America de Sud au aparut si alte varietati ale lui Duster. Duster Oroch, sub brandul Renault, care este un Duster pick-up cu 4 usi. Acolo se poate achizitiona si cu motorul de 2.0 benzina. In alte tari, precum India, Duster se vinde intr-o forma restilizata ca Nissan Terrano.

A doua generatie de Duster a fost lansata in 2017 si vine cu un design restilizat, construit in mare parte pe aceeasi structura. Vine cu elemente vizuale diferite si un interior mai modernizat. Noul Duster vine cu o multime de optiuni noi, moderne: directie asistata electric, sistem de camera pentru parcare, atentionare pentru unghi mort, climatronic, keyless entry si keyless go, dar si lumini de zi pe led. In plus, vine si cu asistenta pentru rampa sau panta. Alte optiuni pentru interior sunt: bluetooth, navigatie color cu touchscreen, pilot automat, cutie cu 6 viteze, dar si senzori de parcare sau camera pentru marsarier la exterior. Jantele pot fi acum comandate pana la 17 inch. Motorizarile au ramas cele de 1.6 benzina aspirat, 1.5 DCI si 1.2T. Dieselul poate fi comandat si cu o cutie automatizata cu dublu ambreiaj. Si acest model a primit tot 3 stele la testele de coliziune.

 

 

Inainte de lansarea lui Duster, a existat un concept care nu avea nici o legatura cu rezultatul final. Pe langa acest concept, inainte de lansare, o masina raliu arata cum urma sa arate noul model de la Dacia. Pilotat de Alain Prost, Duster gandit pentru raliul pe gheata, avea un motor V6 de 350cp, imprumutat de la Renault. O alta versiune conceputa pentru Pikes Peak a fost numita Duster No Limit si avea un motor imprumutat de la faimosul model de la Nissan, GT-R cu 850cp.

 

 

Producatorii de machete au reprodus si masina autohtona sub forma de machete in mai multe dimensiuni. Cea mai impresionanta este bineinteles, cea mai nou lansare de la producatorul Solido, Dacia Duster la scara 1/18. Reprodusa in detaliu si foarte calitativa, este o placere sa vezi un Duster in miniatura in colectia ta. O alta alternativa pentru a avea un Duster in colectie, este varianta la scara 1/43 reprodusa de Norev. Tot de Norev a fost reprodus si pick-up-ul Oroch cu sigla Renault.

 

 

Puteti vedea si comanda machetele urmand linkurile de mai jos:

Dacia Duster 1/18 de la Solido: https://magazinulcolectionarului.ro/dacia-duster-mk-2-2018-macheta-auto-scara-1-18-orange-atacama-solido

Dacia Duster 1/43 de la Norev: https://magazinulcolectionarului.ro/search/duster

Renault Duster Oroch 1/43: https://magazinulcolectionarului.ro/renault-duster-oroch-2016-macheta-auto-scara-1-43-argintiu-norev