Chiar la inceputul anilor '70, dupa niste ani de dezvoltare si testare, se nastea o legenda. Prima generatie a unuia dintre cele mai cunoscute modele din istoria automobilistica a fost lansata exclusiv in reteaua japoneza a producatorului Nissan. Vorbim despre Nissan Skyline si ale sale modele GT-R. Are la activ 5 generatii care au inclus si denumirea de Skyline, plus cea mai recenta care a fost rebranduita partial si a ramas doar cu denumirea de GT-R. De ce s-a intamplat asta? Pentru ca primele generatii aveau si versiuni standard, GT-R fiind versiunea sport de performanta.

 

 

Primele mașini denumite „Skyline GT-R” au fost produse între 1969 și 1972 sub codul de model KPGC10 și au avut succes printre modelele japoneze. Acest model a fost urmat de o a doua generație, sub codul de model KPGC110, în 1973, insa nu a avut succesul primei generatii, fiind lansata chiar dupa criza petrolului din 1970. După o pauză de 16 ani, numele GT-R a fost reînviat în 1989 ca BNR32 sau cum este cel mai cunoscuta R32. Versiunile cu specificații de grup A ale lui R32 GT-R au fost folosite pentru a câștiga Campionatul Japonez timp de patru ani la rând. R32 GT-R a avut succes și în Campionatul Australian, Jim Richards folosindu-l pentru a câștiga campionatul în 1991 și Mark Skaife făcând același lucru în 1992, până când o modificare a regulamentului a exclus GT-R în 1993. Tehnologia și performanțele lui R32 GT-R au determinat publicația australiană revista Wheels să ii puna porecla GT-R „Godzilla” în ediția din iulie 1989. Tot Wheels a purtat apoi numele prin toate generațiile de Skyline GT-R, în special R34 GT-R, pe care l-au poreclit „Godzilla Returns” și descris-o drept „Cea mai manevrabila masina pe care am condus-o vreodată”. În testele efectuate de publicațiile auto, R34 GT-R a parcurs 400 metri în 12,2s și a ajuns de la 0 la 100 km/h în 4,4s, facandu-l astfel unul dintre vehiculele de producție cu cea mai rapidă accelerație la acea vreme. Skyline GT-R a devenit modelul emblematic a performanței pentru Nissan, prezentând multe tehnologii avansate, inclusiv sistemul de tracțiune integrală ATTESA E-TS și direcția pe patru roți Super-HICAS.

 

 

Producția lui Skyline GT-R s-a încheiat în august 2002, cand asa cum spuneam la inceput, Nissan a renuntat la denumirea Skyline si a fost înlocuită cu GT-R (R35), un vehicul complet nou bazat pe o platformă îmbunătățită a platformei Skyline V36. De atunci, modelul iconic al japonezilor a ramas doar in varianta de performanta. Skyline GT-R nu a fost niciodată fabricat în afara Japoniei, iar singurele piețe de export au fost Hong Kong, Singapore, Australia și Noua Zeelandă, în 1991 și Regatul Unit datorita volanului pe partea dreapta. În ciuda acestui fapt, mașina a devenit o mașină sport emblematică ca vehicul de import, inclusiv în țările occidentale, devenind faimos la un nivel foarte mare prin seria de filme Fast and Furious si prin popularul joc video Need for Speed sau Gran Turismo.

 

 

Nissan are si o divizie sport pentru ale sale modele, care se numeste Nismo, acesta modifica mai mult sau mai putin subtil aspectul, dar si performantele modelelor pe care se aplica acest tratament, dar in ultimul timp, asa cum fac toti producatorii care au divizii sport, Nismo a trecut si la nivelul de "line". Asta inseamna ca nu este un model oficial Nismo, este doar o picatura a acestui tratament, care poate contine kituri interior-exterior mai sport, daca nu chiar asemanatoare cu cele Nismo adevarate si poate putin la capitolul performante, incat sa fie o mica diferenta fata de un model standard.

O buna parte din modelele Skyline si GT-R se pot gasi si in magazinul nostru sub mai multe forme. Cea mai recenta aparitie venita de la Solido, este modelul GT-R R34, un model foarte cautat la scara 1/18, dar abia anul acesta a intrat pe productie mare, venita de la un producator accesibil.