Istoria modelului Citroen Ami a început în 1961, când a fost prezentat publicului modelul Citroën Ami 6, acesta urma sa se produca intre anii 1961 si 1971. Mașina a fost proiectată de Flaminio Bertoni și avea să se situeze între Citroen 2CV și Citroën DS/ID. În 1969, se lanseaza o noua generatie denumita Citroen Ami 8, acesta la randul lui avand o cariera tot de un deceniu. Tot în 1969 a fost prezentat si Citroën Ami M35, un Ami coupe cu motor rotativ și suspensie hidropneumatică. In 1973, pentru a completa linia Ami, Citroen prezinta Ami Super, varianta produsa pentru 3 ani. Acesta are un motor boxer cu 4 cilindri racit cu aer derivat din Citroen GS. Ami Super a fost produs până la sfârșitul anului 1976. În acest timp, Citroen lucra deja la succesorul lui Ami 8, Citroen Visa, care urma sa fie lansat in 1978

Primul Ami 6, avea un motor de 602 cmc cu 26CP, ceea ce îi permitea să aiba o viteza maxima de până la 105 Km/h. De asemenea, avea o cutie de viteze cu 4 rapoarte sincronizate. În 1966, Ami 6 a schimbat instalația electrică la 12 volți, in prima faza pentru varianta sedan, la sfarsitul primaverii, iar varianta break prin toamna. Din 1968, Ami 6 a căpătat motorul M28 cu 35CP și frâne pe disc pentru puntea fata. Ami 6 a fost vândut în 3 versiuni: sedan (până în 1969), break (septembrie 1965 - iulie 1971) și dubita (martie 1968- septembrie 1969). În cei 10 ani de viață ai săi, au fost fabricate peste 1.000.000 de Ami 6 in toate cele 3 variante de caroserie. În 1965 a fost cel mai vândut model din Franța.

 

 

Citroën Ami 8, a fost lansat în martie 1969 la Salonul Auto de la Genova, drept facelift pentru modelul 6, insa acesta era considerata o a doua generatie.. Are un aspect mai convențional decât Ami 6. In cazul lui Ami 6, luneta are o forma inversa, practic arata ca un cozoroc, urmand ca modelul Ami 8 sa aiba o forma normala de hatchback. Motorul lui Ami 8 era un boxer cu 2 cilindri racit cu aer asemanator 2CV, Dyane și Mehari) de 602 cmc, dar cu 35CP si o viteza maximă de 123 Km/h. Si in cazul acesteia, au existat sedan, break sau dubita. Ami 8 a fost produsă până în 1979, fiind înlocuită de Citroen Visa, prezentată la randul ei publicului în 1978 la Salonul de la Paris.

 

 

In 1973 apare modelul Ami Super, derivat din Ami 8, dar avea un motor boxer cu 4 cilindri racit cu aer de 1015 cmc și 55CP. Motorul, cutia de viteze, frânele și suspensiile erau comune cu Citroen GS. De asemenea, Ami Super folosește un schimbător de viteze montat pe podea. Pe aripa dreaptă fata Ami Super, au textul "1015" și "Ami Super" pe capacul portbagajului. Ami Super a fost disponibil în 2 versiuni: Sedan și Break și a fost produs până la sfârșitul anului 1976, in peste 40.000 de exemplare.

O alta varianta mai speciala este Ami M35, primul Citroen care a folosit un motor rotativ, un proiect dezvoltat pentru a demonstra fiabilitatea acestuia. Motorul a fost construit de Comotor Company, o colaborare intre Citroen și NSU. In 1969, Comotor a cumparat un teren de 850.000 m2 pentru a construi o fabrica de asamblare a motoarelor rotative. Caroseria Ami M35 a fost construită de Heuliez la Cerizayo in 6 exemplare, dar proiectul propriu-zis nu a început decât în ianuarie 1970. Cele șase caroserii au fost vopsite în culori diferite de cele ale producției principale. Toate Ami M35 au textul "Prototype Citroën M35 nr. xxx" inscriptionate pe aripile din față. Primele Ami M35 au fost conduse de tehnicienii Citroen peste 1 milion de km în 5 ani. Performanțele au fost îmbunătățite, anumite surse confirmand ca acesta a prins peste 175km/h. Citroën plănuia să vândă 500 de mașini persoanelor care locuiau în Franța și care foloseau mașinile pentru cel puțin 30.000 km anual. Dar au fost construite doar 267 de mașini: 6 în 1969, 212 în 1970 și 49 în 1971. Mașinile urmau să fie întreținute de specialiști de la departamentul de cercetare, iar toate problemele trebuiau raportate direct la acest departament.

 

 

Când proiectul M35 s-a încheiat, Citroën a oferit proprietarilor opțiunea de a-și păstra mașinile sau de a le returna. In primul caz, anumiti clienți au rămas cu masinile, dar au fost nevoiți să semneze un contract prin care Citroen nu piese pentru mai mult de 10 ani. Cele mai multe M35 au avut probleme la scurt timp dupa, majoritatea la motor sau la aprindere și au fost casate sau depozitate.
În cel de-al doilea caz, proprietarii de M35 au primit un discount mare pentru a-si cumpăra un alt Citroën (2CV-Dyane-Ami8-Mehari-ID/DS sau noul GS). Toate mașinile returnate la Citroën au fost distruse. M35 a fost o mașină foarte specială în lunga gamă de Citroën A-Type. A fost singurul coupe cu suspensie hidraulică din toate timpurile. Această suspensie specială, interiorul luxos (inclusiv geamurile electrice) și motorul foarte silențios au făcut din acest model o mașină foarte confortabilă. Astăzi, există companii care reconstruiesc și modifică motoarele rotative ale Citroën și ale altor mărci.

Totodata, Citroen AMI a revenit in 2020 sub forma de masina electrica, care nu are legatura cu modelul initial, fiind practic o "cutiuta" mai mica decat un Smart, cu 2 locuri si mult plastic.

 

 

Binecunoscutul Whitebox a replicat modelul Ami 6 la scara 1/24 si acesta se poate comanda din magazinul nostru.