Asa cum Tatra a intrat in domeniul automobilelor cu multi ani in urma si a conceput un model care sa aiba de toate si sa fie in acelasi timp distinct, exista si alti producatori mai putini cunoscuti care au avut modele la fel de exclusiviste.

Stutz Motor Car Company a fost o companie producatoare de automobile sport si de lux, in Indiana, USA. Stutz si-a inceput cariera prin anii 1910 si au iesit de pe piata definitiv in 1939. Multi producatori care sunt pe piata acum, abia atunci isi incepeau drumul. Acestia au reaparut la sfarsitul anilor '60 si au continuam producatia unor modele moderne (pentru vremea aceea), pana in 1995. Unul din modelele care au aparut in a doua parte a existentei producatorului, este Blackhawk.

Stutz Blackhawk a fost fabricat intre 1971 si 1987 in mai multe variante, imbunatatite, usor modificate si adaptate cerintelor. Numele modelului a mai fost folosit si in prima perioada a companiei Stutz, insa pe vremea respectiva erau masinile de epoca, acum Blackhawk era o masina mai apropiata de cele moderne. Bancherul James O'Donnell este cel care a investit in relansarea companiei, unindu-si fortele cu designerul Virgil Exner, proaspat retras de la Chrysler. Prototipul a fost dezvoltat in Italia si a costat peste 300000 de dolari. Acesta integra roata de rezerva in capota de la portbagaj, o grila masiva in partea din fata, foarte proeminenta si 3 faruri pe fiecare parte.

 

 

Pentru a face modelul accesibil in Statele Unite, dar si usor de servisat, caroseria conceputa in Italia, a fost "atasata" unei platforme cu motorizare General Motors. Blackhawk a debutat in 1970 in New York cu preturi incepand de la 22000$ pana la 75000$, o buna parte din ele fiind de tip Coupe, mai tarziu umand si niste variante sedan sau chiar cabrio. Stutz Blackhawk a devenit foarte rapid favorita multor artisti si oameni influenti, iar pana in 1976 au fost construite peste 200 de exemplare. Pana la sfarsitul carierei sale, modelul s-a fabricat in aproximativ 600 de exemplare.

Blackhawk folosea platforma unui Pontiac Grand Prix si o motorizare de Pontiac de 7.5 litri in format V8 cu cutie automata marca GM. Motorizarea a fost modificata pentru a produce 425cp, iar la cele 2300kg, Blackhawk accelera pana la 100km/h in 8.4 secunde. Pe parcurs au fost folosite multe motorizari, imprumutate de la Ford, Chevrolet sau Cadillac. Blackhawk era construit manual, de aceea se puteau construi aproximativ 6 exemplare pe luna, iar vopseaua finala era aplicata abia dupa un proces de 6 saptamani.

 

 

Modelul avea desigur si caracteristici speciale, de aceea era numit model de lux: roata de rezerva integrata in capacul de la portbagaj, gura de alimentare cu combustibil iesea din mijlocul acestei roti. Interiorul avea elemente placate cu aur de 24 de karate sau lemn de calitate. Scaunele erau din piele, la fel ca bordul, iar mocheta era fabricata din lana, in timp ce iti puteai savura bautura scumpa cu ajutorul compartimentului special din spate. Alte functii, impresionante pentru vremea respectiva, functii pe care nu le gasim nici in multe masini noi: senzor de lumini pentru faruri, lumini de tip cornerning, aer conditionat automat, suspensii hidraulice, diferential blocabil, trapa electrica, pilot automat, inchidere centralizata si sistem audio hi-fi. Pe langa asta, primea si jante pe 17 cu anvelope runflat.

 

[caption id="attachment_2693" align="aligncenter" width="1000"] Techno Classica 2013[/caption]

 

Asa cum am spus de la inceput, pretul de pornire incepea de la 22500$, ceea ce se traduce in aproximativ 142000$ in banii de astazi. Pretul cel mai mare atins atunci pe la 84500$, se traduc astazi in peste 235000$. Printre cei mai cunoscuti posesori ai modelului, sunt Elvis Presley, acesta folosind al doilea prototip construit. Acesta trebuia sa ajunga la Frank Sinatra, insa exista conditia ca producatorul sa o foloseasca la anumite show-uri auto. Presley a modificat putin masina adaugandu-i telefon mobil, insa in 1971 soferul masinii a distrus masina intr-un accident. Exemplarul a fost refacut cu componente aftermarket, abia dupa disparitia lui Presley si este expus la muzeul Graceland. Presley a mai cumparat alte 4 exemplare intre timp, unul fiind imprumutat doctorului sau personal. Alte personaje cunoscute care au detinut sau inca detin un Blackhawk in colectie sunt: Tom Jones, Elton John, Paul McCartney, Al Pacino, Barry White, etc. Fiecare exemplar avea o placuta pe care era inscriptionat numele proprietarului initial. In prezent, chiar daca a fost un model exclusivist si foarte rar, se pot cumpara exemplare chiar si cu 20000$, unele in stare buna, dotate si reconditionate, trecand si peste 300000$.

Un astfel de exemplar, sub forma de macheta, poate fi comandat de pe magazinul nostru, la scara 1/18, reprodus de PremiumX. Acesta poate fi vazut in showroom-ul din Bucuresti si/sau comandat de aici: https://magazinulcolectionarului.ro/stutz-blackhawk-coupe-1971-macheta-auto-scara-1-18-negru-premium-x