Ajungem in anii '80 in care masinile incepeau sa devina moderne, chiar si cele entry level de la producatori fara pretentii. Astfel in clasa mica si compacta, aveam de-a face cu Peugeot 205, unul dintre cele mai apreciate si vandute modele ale acelor timpuri, mai ales in Franta. Intre 1983 si 1998, modelul 205 a fost desemnat de multe ori masina anului sau chiar masina deceniului. Se spune ca design-ul a fost facut de faimosul Pininfarina, insa informatiile oficiale spun confirma doar la modelul cabrio aceasta interventie. Printre putinele masini de acest gen care avea suspensie independenta pe ambele punti, asa cum vedem la masinile mai mari in principiu, insa cea de pe spate era ceva mai mica, date fiind dimensiunile masinii, dar tot functionala incat sa ofera un confort decent fata de una fixa.

 

 

Initial a folosit motorizari de la predecesorul sau Peugeot 104, insa pe parcurs a avut o maaaare varietate de motorizari, doar vorbim de o durata de viata de 15 ani. Avea motorizari atat benzina, cat si diesel, cele pe benzina incepand de la 1.0 litri cu 4 cilindri, pana la 1.9 litri, un 1.8 cu turbina si trei motorizari diesel, de 1.8 aspirat, 1.8 cu turbina si 1.9. De aceste motorizari se ocupau cutii de viteze manuale si automate.

Acest supermini compact a primit la un an de la lansare si un GTI. GTI? Parca vorbeam de Peugeot. Da, si Peugeot are versiuni de performanta denumite GTI. Ok, acest 205 GTI anunta si debutul lui 205 cu 2 usi si oferea un motor de 1.6 litri. Doi ani mai tarziu, GTI-ul primeste un motor 1.9, imprumutat de la fratele mai mare Peugeot 309. Chiar daca 205 a fost fabricat pana in 1998, GTI-ul a fost anulat in 1994. Prima motorizare avea aproximativ 105CP, iar urmatoarea avea 126CP, insa mai tarziu cand au introdus si catalizatorul, aceasta putere a scazut la 120CP.

 

 

Din punct de vedere al aspectului fata de un Peugeot 205 standard, acesta primea pasaje de aripi din plastic si decupaje mai mari pentru jantele mai mari, alte bari fata/spate, suspensie sport si alte elemente mecanice destinate modelelor sportive. GTI-ul a avut succes mare in Europa, ceea ce i-a determinat sa il lanseze si peste ocean, insa acolo nu a avut succes foarte mare si a fost scos din oferta in 1991. Peugeot 205 GTI a fost modificat si pentru motorsport, pentru raliu, iar aceste modele au primit si o versiune de strada, denumita 205 Turbo 16. Acesta a ajuns si intr-o versiune de Dakar. Nu a castigat niciodata un loc mai mic de 5, si de cele mai multe ori nu mai mic de 15, dar cu siguranta Peugeot este si a fost foarte apreciat in motorsport.

Peugeot 205 GTI se gaseste in magazinul nostru sub multe forme. Cea mai recenta fiind cea la 1:24 din colectia Automobile de Neuitat sau de la Whitbox, dar si variante la scara 1:18 cu usi si directie functionale. Acestea se pot comanda accesand produsele de mai jos. Toate machetele sunt replicate in varianta cu motorizarea 1.9 litri.