In general sunt modele compacte de mici dimensiuni cu spatele taiat, cam asa este definitia generala de zi cu zi. De-a lungul istoriei mai toate modelele auto au crescut considerabil, asta intamplandu-se desigur si in cazul acestui tip de caroserie. Vorbim acum de hatchbackuri. Ce este un hatchback? Este o carsoerie compacta cu 3 sau 5 usi, cu spatele taiat si portbagaj cu haion. Stiu, suna cam ciudat 3 sau 5 usi la o masina, sunt 2 sau 4, "ba". Este o combinatie intre teoretic si practic. Teoretic sunt 2 sau 4 ca pe acolo urci, practic (aproape), sunt 3 sau 5 pentru ca haionul portbagajului care deschide practic tot spatele masinii, poate fi considerat o usa prin care ai acces la tot interiorul portbagajului. Acestea pot fi de mai multe tipuri, care se abat putin de la regula generala, exista si sedan-uri hatchback. Asta inseamna ca o caroserie aparent sedan, are haion, practic tot capacul portbagajul se deschide cu tot cu luneta, accesul in portbagaj fiind mult mai mare decat in cazul unui sedan normal unde doar capacul se ridica.

Primul hatchback de producție a fost comercializat de Citroen în 1938: Citroën 11CV Commerciale. Piața țintă inițială a fost pentru comercianții care trebuiau să transporte obiecte voluminoase, cum ar fi măcelarii, brutarii, viticultorii și băcănii. Înainte de al Doilea Război Mondial, haionul avea două piese, o secțiune superioară articulată de la nivelul acoperișului și o secțiune inferioară articulată de jos. Când producția vehiculelor comerciale a fost reluata dupa razboi, haionul a devenit un design dintr-o singură piesă, care a fost articulat de la nivelul acoperișului, conform designului utilizat pe majoritatea hatchback-urilor de atunci.

 

 

În 1949, Kaiser-Frazer a introdus hatchback-urile Vagabond și Traveller. Aceste modele au fost stilate la fel ca un sedan tipic din anii 1940, păstrându-și pe deplin profilul. Modelele Vagabond și Traveler aveau, de asemenea, scaune din spate rabatabile și un volum comun pentru pasageri și marfă. Designul nu a fost nici un sedan, nici un break, dar bancheta din spate rabatabilă prevedea o zonă de încărcare interioară mare, lungă de 2.4 m. Aceste modele Kaiser-Frazer au fost descrise drept „Primul Hatchback al Americii”. Probabil cel mai popular si cunoscut hatchback este Volkswagen Golf.

 

 

Cu trecerea timpului, aceste hatchbackuri au primit si prefixul de hothatch-uri, adica versiuni de performanta a modelului de baza, insa in general forma de baza este acea compacta cu 2 sau 3 usi de pasageri si spatele taiat cu haion. Sau mai nou, s-au inaltat si au fost denumite crossovere, care sunt o combinatie intre hatchback si o garda ceva mai inalta la sol.

Astfel de modele apar desigur si ca machete, de la modele clasice, la modele rare, pana la cele mai noi si moderne. O buna parte din ele sunt disponibile si pe magazinul nostru online si se pot comanda de aici: https://magazinulcolectionarului.ro/machete-auto/clasa-auto?stock=1