Pentru ca avem machete de foarte multe categorii in magazinul nostru, putem incepe sa vorbim despre probabil cele mai uzuale caroserii, care au fost majoritare mereu in istoria automobilistica: sedanurile sau berlinele cum sunt cunoscute la noi.

Stiti voi, acele modele care predominau preferintele posesorilor inainte sa vina trend-ul cu suv-urile. Primul sedan si prima data cand a fost folosit acest termen, a aparut in 1912 si dateaza de fapt din secolul 17, cand ca mijloc de transport se foloseau niste "cutii" fara roti, carate de oameni. Acestea aveau o usa sau pe ambele parti si geamuri, iar in fata si in spate erau practic 2 carausi care tineau de 2 bare laterale orizontale.

 

 

Ce este un sedan? Este un vehicul cu caroserie inchisa (deci n-are cum sa fie cabrio, decapotabila), cu 3 compartimente separate: motor, pasageri si portbagaj. Diferenta principala facand-o faptul ca intre portbagaj si pasageri este o portiunea inchisa, diferit fata de un break sau un hatchback spre exemplu, unde pentru a ajunge in portbagaj este de ajuns sa eliminam plansa din spatele scaunelor. O alta caracteristica care diferentiaza un sedan de alte caroserii, este modul de accesare al portbagajului. Pentru a accesa portbagajul, se deschide aceasta capota relativ micuta, iar "plafonul" portbagajului este fix, impreuna cu luneta. Sunt multe modele care par ca au aceeasi forma ca un sedan, dar, pot fi hatchback, pentru ca acea capota se deschide cu tot cu luneta, iar "plafonul" este mobil sau se poate eliminata. Sau desigur la hatchbackuri si break-uri, unde se deschide tot spatele masinii care este taiat si nu iesit in afara. Sedanurile pot fi mai compacte sau limuzine, insa principiul este acelasi. Desigur, cu cat este mai mare masina cu totul, si spatiul interior si portbagajul devin mai incapatoare. Totodata, un sedan sigur are 4 usi, cate 2 pe fiecare parte, in acest caz, capota portbagajului nu se considera usa, cum este la alte caroserii.

 

 

 

Pe parcursul istoriei, producatorii de masini au tot jonglat cu categoriile si caroseriile, astfel incat acum exista modele in 4 usi cu portbagaj care primesc si denumirea coupe. Acest aspect se datoreaza faptului ca un coupe are plafonul lasat pe spate. Despre coupe-uri vom vorbi in alt articol si vom sublinia si aceasta noua categorie care creeaza o oarecare confuzie. In imaginile prezentate in articol, vedem evolutia asa zisului sedan, de la primele metode de transport, pana la ultimele modele auto din prezent. In imaginea de mai jos vedem un exemplu de sedan de ultima generatie, nu are legatura cu marca, o luam ca pe o imagine informativa.

 

 

Va las mai jos categoria SEDAN din magazinul nostru, si cateva modele interesante ca produse la sfarsitul articolului:

https://magazinulcolectionarului.ro/machete-auto/clasa-auto/sedan