Cum sa faci dintr-o barca cu 4 usi o masina sport? Ii cobori plafonul pe spate, maresti usile din fata si si le scoti pe cele din spate. Voila! Sedanul cu 2 usi si portbagaj devine acum un asa numit "coupe". In principiu cam toate masinile de la inceputuri aveau 2 usi, dar pe parcursul istoriei coupe-ul a devenit o masina sport, lunga si ceva mai aratoasa ca una cu 4 usi. Pe cat sunt de frumoase, coupe-urile pot fi si incofortabile, insa nu prea cred ca asta este scopul unei masini sport, cel putin nu pentru pasagerii din spate. Pe langa inlaturarea celor 2 usi din spate, automat si partea din spate a pasagerilor devine ceva mai ingusta, atat la cap pentru ca plafonul coboara ca sa ii dea o linie foarte sportiva pe spate, dar si la capitolul loc la picioare, scaunele din spate venind ceva mai inapoi. Ca totusi sa nu lasam pasagerii la o parte, trebuie sa mentionam ca pentru a ajunge pe locurile din spate, atat soferul, cat si pasagerul din dreapta, au scaune rabatabile. Ceea ce inseamna ca, cu ajutorul unei manete de obicei dispusa in partea de sus a scaunului pe exterior, scaunului i se va rabata spatarul si sistemul de glisare fata-spate va ramane liber pentru a-l impinge. Desigur, la masinile mai dotate sau mai noi, de acest aspect se ocupa motorasele si butoanele din dotare, fiind electrice. De indata ce scaunul este la maxim in fata, pasagerii pot urca putin inconfortabil prin spatiul creat, pe locuri din spate. Scaunul in mod normal revine la pozitia initiala, sistemul de sine avand un blocaj in acelasi loc de unde l-ai preluat. Chiar daca pasagerii se chinuie putin sa urce, in fata se schimba confortul soferului si al pasagerului, stalpul din mijloc fiind acum mult mai in spate, nu il mai avem langa ureche ca la cele cu 4 usi, iar decupajul din caroserie fiind mult mai mare, si usa fiind mai mare.

 

 

Un alt aspect sportiv al acestor masini, apare si la capitolul geamuri. Fiind doar 2 usi acum, geamurile coupe-urilor nu au rame, acestea fiind frameless, pentru un plus de sportivitate ca aspect. Geamul care in mod normal glisa intr-o rama, ajutat de un cheder pentru izolare, este practic acum in aer, acesta glisand pe un cheder fixat pe decupajul caroseriei, iar la final geamul se propteste intr-un cheder in partea de sus, care izoleaza interiorul de exterior. Arata frumos in principiu, cand e deschis mai ales, fara rama, dar are si mici dezavantaje. Izolarea de mediul exterior va fi ceva mai slabuta fata de unele cu rama, se va auzi mai mult vantul si zgomotele din exterior. Chederul sau geamul, vor prinde murdarie si la ceva vreme, posibil sa apara un scartait, care se rezolva cu aplicarea unei solutii speciale pentru chedere. Cand deschisi usa, sigur pui mana pe geam, trebuie sters. Aceste mici neplaceri cu siguranta nu vor indeparta placerea si aspectul de a conduce sau de a detine o masina coupe.

Acest termen este folosit asa cum spuneam inca de la inceputuri, de prin anul 1901. La inceputuri, toate masinile, dar si coupe-urile, pentru ca partea din fata este in principiu aceeasi ca la sedan-uri, puteau gazdui si 3 pasageri, multe dintre ele avand banchete si in fata, deci automat disparea consola dintre ele, unde putea sa stea un alt pasager. Dupa multe reglemantari si schimbari, abia in 1960, termenul de coupe a ramas valabil pentru masini cu 2 usi si plafon fix. Un alt aspect al unui coupe, este portbagajul, portbagajul care ramane cel de la sedan, vizibil, iesit in afara. Termenul coupe este folosit putin eronat si in alte cazuri, atunci cand vorbim de modele hatchback cu 2 usi. In era relativ moderna, la aceste hatchbackuri cu 2 usi, s-a facut referire si folosind termenul coupe. Acestea insa nu au portbagajul vizibil, ci se ajunge la el printr-un haion si au rame la geamuri, existand si cateva modele cu aceasta caroserie care totusi nu au.

 

 

Dupa anul 2004, a mai luat amploare un alt termen, care este folosit din ce in ce mai mult in prezent, "coupe cu 4 usi". Acest masini sunt de fapt niste sedanuri cu partea din spate lasata ca cea a unui coupe. Ceea ce inseamna ca automat si usile vor fi mai mici in spate si spatiul interior. Chiar daca aceste masini ca aspect pot aduce cu coupe-urile in realitate sunt sedanuri cu plafonul lasat. Totodata, la acest tip de caroserie, toate cele 4 geamuri vin fara rame, specific modelelor sport coupe.