Modelul de avion de vanatoare despre care vorbim astazi, face parte din noua colectia de avioane din cel de-al doilea razboi mondial si il veti gasi cu numarul 4. BF 109 a fost cel mai folosit avion de vanatoare in cadrul fortelor germane Luftwaffe, incepand de la razboiul civil spaniol, pana la capitulare in 1945, iar in timpul razboiului mondial, acesta a avut un numar de peste 15000 de doborari. Despre primul numar al colectiei 0 Supermarine Spitfire se spunea ca era avionul ideal la momentul ideal, insa acest Messerschmitt a fost clar cel mai letal avion din istoria razboaielor. Dintre aceste 15000 de doborari in total, cele mai multe le-a avut Erich Alfred Hartmann, cunoscut si cu porecla "Bubi", cu peste 350. Pe langa acest record de doborari, BF109 a fost si a avut si cel mai mare numar de exemplare fabricate, peste 34000 de exemplare cu toate variantele imbunatatite.

Messerschmitt BF 109 a fost considerat primul avion de vanatoare modern, cockpitul fiind metalic si inchis, iar trenul de aterizare retractabil, astfel avand o aerodinamica semnificativ mai buna, dar si o viteza sau manevrabilitate superioare. Ca sa o luam putin de la inceputuri, modelul BF 109 a fost proiectat in 1934 de Willy Messerschmitt, care era proiectant sef la fabrica de de avioane bavareza Bayerische Flugzeugwerke. Pe langa performante sale ca avion independent, BF 109 a fost folosit si ca escorta pentru bombardiere, insa si ca bombardier de vanatoare sau avion de atac la sol. Prima versiune a sa, a folosit motoare Rolls Royce Kestrel, predecesoare pentru motoarele Merlin, cele folosite la Spitfire. Recordul doborarilor a fost totusi pe Frontul de Est, unde a reusit un numar de 10000 din cele 15000 in total. Dintre toate versiunile care au aparut pe perioada "carierei" sale, varianta F-4 a fost cea mai buna, fiind produsa si in cel mai mare procentaj. Acesta era echipat cu un motor Daimler Benz 601 E-1 de 1350cp, doua mitraliere MG17 si un tun MG 151. Cel mai mare aport l-a adus pe frontul rus, unde au fost transferate cele majoritatea escadrilelor Luftwaffe atunci cand incercarea nazista de a invada insulele britanice, a esuat.Modelul F-4 era denumit si Friedrich.

Despre proiectanul acestui model putem spune ca a trait intre 1898 si 1978, fondand prima sa intreprindere aeronautica Flugzeugbau Messerschmitt in 1923. La inceputuri, construia avioane si planoare sportive cu structura din lemn. Cativa ani mai tarziu, in 1944, compania sa avea peste 45000 de angajati. Cu modelul BF 109 folosit initial in Operatiunea Barbarossa, planul lui Hitler de a invada Uniunea Sovietica. Astfel in primele ore ale zilei de 22 iunie 1941, nemtii au doborat zeci de MIG-uri din fortele sovietice, infrangerea fiind considerata devastatoare.

 

 

Trecand la detalii tehnice, Messerschmitt BF 109 avea o lungime de 9 metri si o anvergura a aripilor de 9.92 metri, in timp ce inaltimea era de 2.6 metri. Asa cum spuneam mai devreme, BF 109 avea in dotare doua mitraliere de tip MG17 de 7.92mm, montate chiar pe motor, acestea avand o capacitate de 300 de proiectile. Tunul MG FF de 20mm era instalat sub motor, avand puterea de a lansa 247 de proiectile in 5 secunde. Pentru comunicare, BF 109 folosea un radio FuG 16Z si cu ajutorul unei antene montate deasupra cockpitului. Greutatea sa fara armanent, era de 2247kg, iar la decolare era de 3400kg. Viteza maxima era de 640km/h si avea o autonomie de 850km sau 1000km cu niste rezervoare suplimentare. Toate aceste numere se intamplau la o altitudine de 12000 metri, iar motorul folosit era Daimler Benz DB 601E in format V12 cu o putere de 1350cp. Fata de modelul Spitfire, BF 109 putea aplica o strategie importanta pentru a scapa de cel dintai. Avand motor cu injectie directa fata de carburatoare, pilotul putea pozitiona avionul in picaj direct.

Modelul Messerschmitt BF 109 se afla pe stocul nostru in versiunea F-4 in doua variante, ambele la scara 1:72:

Colectia din cel de-al doilea razboi mondial Nr. 4: https://magazinulcolectionarului.ro/avioane-din-al-doilea-razboi-mondial-nr-4-messerschmitt-bf-109f-4

De la Atlas, modelul F-4 Trop Hans: https://magazinulcolectionarului.ro/messerschmitt-bf-109-f-4-trop-hans-joachim-marseille-1942-macheta-avion-scara-172-maro-atlas